تولید برنج امسال ۵ درصد افزایش یافت

جام جم آنلاین: دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با اعلام افزایش ۵ درصدی میزان تولید برنج در سال جاری، بر لزوم کاهش ضایعات تولید محصول برنج در کشور تاکید کرد.


“جمیل علیزاده شایق” در مورد وضعیت تولید برنج در سال جاری اظهارداشت: خوشبختانه امسال با برنامه ریزی صورت گرفته میزان تولید برنج ۵ درصد بیشتر از گذشته است.

وی با بیان اینکه هر سال به طور متوسط در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج در کشور برداشت می شد، گفت: درسال جاری به دلیل اینکه اواخر شهریور و اوایل مهرماه برنج ارقام پرمحصول و همچنین برنجی که از دوباره کشت ارقام زودرس انجام شده است برداشت خواهد شد در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن برنج در کشور تولید می شود.

به گفته دبیر انجمن حمایت از برنج ایران، علاوه بر افزایش میزان تولیدات برنج در سال جاری میزان کیفیت این محصول نیز به دلیل شرایط آب وهوایی بسیار بالا است.

وی در ادامه بر لزوم کاهش ضایعات تولید محصول برنج در کشورتاکید کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید در کلیه مراحل “آماده سازی بستر (تسطیح و یکپارچه سازی اراضی)، مکانیزه کردن کشت، جایگزینی روش های غیرشیمیایی وبیولوژیک مبارزه با آفات و بیماری ها، بهینه سازی مصرف کودشیمیایی، اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی و برداشت این محصول به وسیله کمباین تخصصی” اقدامات مورد نیاز را انجام دهد تا میزان ضایعات تولید برنج در کشورمان کاهش یابد و از سویی دیگر شاهد افزایش عملکرد آن در واحد سطح باشیم تا در تولید آن خودکفا شده و دیگر نیازی به واردات این محصول استراتژیک به کشور نداشته باشیم.

علیزاده شایق، با بیان اینکه کشاورزان برنج کار امسال نتوانستند کود شیمیایی با قیمت دولتی دریافت کنند و مجبور شدند کود شیمیایی مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت بالا تهیه نمایند، درعین حال گفت: با این وجود هم اکنون کشاورزان برنج کار دچار مصرف بی رویه کود شیمیایی در شالیزارهای خود هستند که باید این روند اصلاح شود.

چرا برنج با کمباین گندم برداشت می شود؟

وی همچنین درباره برداشت این محصول به وسیله کمباین تخصصی عنوان کرد: در بسیاری از شالیزارها به دلیل کمبود امکانات و عدم آگاهی برای برداشت برنج از کمباین گندم استفاده می کنند در حالی که این اقدام موجب افزایش ضایعات برنج می شود و باید حتما برای برداشت برنج از کمباین برنج استفاده کرد.

به گفته این فعال حوزه کشاورزی برداشت نادرست برنج به وسیله کمباین گندم از سوی رسانه ملی تبلیغ می شود که باید برای آن کاری شود.

وی با اشاره به استفاده از مشتقات برنج و توسعه کشت دوم بعد از برداشت برنج افزود: با برنامه ریزی های جامع می توان علاوه براستفاده از مشتقات برنج مانند استحصال روغن از سبوس برنج، پس از برداشت برنج محصولات دیگری مانند شبدر را در همان زمین کشت کرد.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تأکید کرد:  انجام عملیات کشت دوم مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می توان به جلوگیری از فرسایش زمین اشاره کرد.

ضعف نظارت بر عرضه برنج در بازار

وی دررابطه با قیمت فعلی برنج در بازار بیان داشت: درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن ۲ تا ۳ درصد خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شهرهای شمالی کشور در حدود ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است و نسبت به یکی دوهفته گذشته تغییر چندانی نکرده است.

علیزاده شایق، قیمت هر کیلوگرم از این نوع برنج را با کیفیت پائین تر در پایتخت بین ۴۵۰۰ تومان تا ۶۰۰۰ تومان اعلام کرد
و دربیان علت عدم کاهش قیمت برنج در بازار گفت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر نحوه عرضه برنج توسط مسئولان ذیربط قیمت برنج علی رغم افزایش تولیدات در بازار کاهش نیافته است.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.