تولید در اقتصاد مقاومتی چه سهمی دارد؟

تولید موتور محرک اقتصاد ملی است و نقش اساسی در توفیق اقتصاد مقاومتی دارد که با توجه ویژه مسئولان در فراهم سازی زیرساخت‌های لازم به اجرایی شدن و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید دست خواهیم یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، بیش از ۳۰ سال است که کشورهای بیگانه با افزایش فشارهای اقتصادی می‌خواهند به اقتصاد ایران آسیب برسانند، اما اهداف آنها توفیق نخواهد یافت، چرا که کشورمان در حوزه‌های مختلف و بخصوص صنعت به جایگاهی رسیده که می‌تواند در اکثر بخش‌ها خودکفا شود.

بر اساس این گزارش ، اقتصاد مقاومتی پویا و فعال باید به خارج از مرزها نظر داشته باشد که برای این امر نیازمند یک برنامه‌ریزی استراتژیک و راهبردی است و این نوع اقتصاد با هدف خنثی ‌سازی تحریمها به تولیدات داخلی تکیه دارد که با عملی سازی اصول خود، موجب تحولی عمیق در رشد تولید ملی و توسعه اقتصادی کشور می شود.

بنابراین حمایت از تولید ملی، بهینه ‌سازی مصرف، به کار انداختن سرمایه، کار مضاعف، افزایش تولید و بهره ‌وری، ارتقا کیفیت تولیدات، اجرایی شدن سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی که زمینه سرمایه گذاری را فراهم می ‌کند و همچنین با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای حوزه تولید ، کاهش قیمت تمام شده کالاها در شهرک‌های صنعتی، استفاده بهینه از انرژی و نیروی انسانی و همچنین ایجاد پایانه حمل و نقل در شهرک‌های صنعتی به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید دست خواهیم یافت .

همچنین تکیه بر یافته های علمی از دیگر شاخص های اقتصاد مقاومتی است که دولت با توسعه شرکتهای دانش بنیان در تلاش برای دستیابی به اقتصادی علمی است، در این راستا ضروریست رابطه بین صنعت و دانشگاه با در نظر گرفتن نیازهای جامعه تنظیم شود.

مصرف نقطه شروع اقتصاد مقاومتی است و همین امر تولید را جهت می‌دهد و این هر دو در کنار هم جهت سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند، در اقتصاد مقاومتی دولت به بزرگترین مصرف کننده داخلی تبدیل می شود و مردم نیز باید نیازهای خود را تعدیل کنند.

به هر حال برای توفیق اقتصاد مقاومتی باید به تولید ملی و فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی توجه شود.

در ادامه این گزارش محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه رکن اصلی توسعه اقتصادی تولید است ، اظهار داشت: تولید پیشانی حرکت و بدنه اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد:عدم تکیه بر منابع خارجی، بازگشت به افزایش تولیدات داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پیش زمینه ای برای اقتصاد مقاومتی است.

فاتحی با اشاره به نقش اساسی صرفه جویی در اقتصاد مقاومتی افزود: در حال حاضر اقشار زیادی از مردم در حال صرفه جویی هستند که با مدیریت مصرف در کالاهای غیر ضروری  و در صورت نیاز استفاده از مشابه داخلی میتوان به هدف استقلال اقتصادی و عدم وابستگی به واردات دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتی فرصتی است که در بلند مدت با تکیه بر تولیدات داخلی  سبب افزایش رفاه ، اشتغال ، توسعه اقتصادی کشور ، عدم وابستگی به واردات کلاهای خارجی ، بالا بردن سطح کیفی تولیدات داخلی و در نهایت به دست آوردن بازارهای جهانی می شود.

گزارش از زینب عبدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.