تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت از میدان آذر

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از برنامه تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت از میدان آذر خبر داد و گفت: امیدواریم با آغاز به کار دکل های حفاری، تولید نفت این میدان در زمان پیش بینی شده محقق شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، حمید کریمی با اشاره به استقرار نخستین دکل حفاری میدان آذر در روز سه شنبه گفت : پس از استقرار دکل و آغاز عملیات حفاری نخستین حلقه چاه  تا چند روز آینده، امید بسیار داریم که برنامه تولید نفت از این میدان در زمان تعیین شده محقق شود.

وی برنامه تولید از میدان آذر را بر اساس نقشه راه اولیه ۶۵ هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود : برای تولید این میزان نفت، ۵۵ ماه زمان پیش‌بینی شده است و پیش از رسیدن به این رقم برنامه داریم در ۳۶ ماه، ۳۰ هزار بشکه‌ نفت از میدان تولید کنیم.

کریمی با بیان این که برنامه تولید نفت از میدان آذر با حفاری ۱۹ حلقه چاه انجام می‌شود، یادآور شد: نفت تولیدی آذر برای فرآورش به تاسیسات بهره‌برداری دهلران ارسال می‌شود.

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله همچنین از استقرار دومین دکل حفاری در میدان آذر تا چند روز آینده خبر داد و گفت: دکل حفاری “پیروزی” که متعلق به شرکت ملی حفاری است نیز تا چند روز آینده برای آغاز حفاری دومین حلقه چاه در این میدان، از جنوب کشور راهی استان ایلام می‌شود.

وی پاک‌سازی و مین‌روبی میدان را از دشوارترین مراحل آماده‌سازی منطقه برای استقرار دکل خواند و گفت: میدان نفتی آذر در نقطه مرزی میان ایران و عراق قرار دارد و از آنجا که در زمان جنگ تحمیلی چند عملیات جنگی بزرگ در این منطقه انجام شده بود، برای مین‌روبی و پاک‌سازی آن زمان زیادی صرف شد.

کریمی گفت : احداث جاده‌های دسترسی، سلر، تامین دکل برای پوشش مخابراتی منطقه و عقد قرارداد برای تامین ۲۷ مگاوات برق مورد نیاز برای تاسیسات میدان، از دیگر فعالیت‌هایی است که برای آغاز توسعه آذر انجام شده است.

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله آغاز فعالیت های اجرایی این میدان را نقطه عطفی برای خروج از بن بست بیکاری در استان ایلام خواند و تاکید کرد: با آغاز فعالیت های اجرایی میدان حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار می‌شوند.

وی نفت درجای میدان آذر را ۲٫۵ میلیارد بشکه بیان کرد و گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) برای توسعه این میدان سال گذشته قراردادی را با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ اویک و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به ارزش ۱٫۹ میلیارد دلار امضا کرده است.

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله با بیان این که آذر از پیچیده‌ترین میادین نفتی کشور است ، گفت : عمق چاه ‌هایی که برای تولید در این میدان باید حفاری شود، گاهی بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ متر است، ضمن این که ساختار مخازن میدان نیز ویژگی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارند که قابل مقایسه با سایر میادین نفتی کشور نیست.

این میدان یکی از میدان های نفتی مشترک ایران با عراق است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام قرار دارد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.