تولید رگ‌های جدید خونی در بدن با سلول‌های پوست!!

دانشمندان دانشگاه کینگز کالج لندن موفق به شناسایی شیو‌ه‌ای برای تولید رگهای خونی جدید در درون بدن شدند.

 

khoon.2

 

به گزارش “یک پارس” به نقل از ایسنا، این دانشمندان از سلول‌های به دست آمده از پوست استفاده کردند که در زمان تزریق تعداد زیادی از آنها به یک پای آسیب‌دیده، به شکل یک رگ کوچک خون درآمدند.

 

این کار عرضه خون را به ماهیچه‌های پژمرده ارتقا داده و به آنها جان تازه‌ای بخشید.

جالب این که کل این فرایند تنها سه تا چهار هفته به طول انجامید. تیم‌های پژوهشی زیادی در حال تلاش برای ساخت سرخرگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه هستند اما این اولین بار است که دانشمندان موفق به پرورش یک رگ درون بدن با استفاده از سلولهایی شده‌اند که زندگی خود را در پوست آغاز کرده‌اند.

 

این کار بر روی موش‌ها انجام شده اما این دستاورد می‌تواند به یک تزریق منجر شود که مبتلایان به دیابت با گردش خون ضعیف را از مشکل قطع پا رها خواهد کرد.

در عوض یک تکه از پوست بریده شده از پشت بازو یا دست را می‌توان برای تولید سلولهایی استفاده کرد که جریان خون را با تزریق آنها به بدن بازیابی می‌کنند.

نیمی از قطع عضوها بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام می‌شود که مشکلات گردش خون و آسیب عصبی منجر به از دست دادن ‌شست یا کل پا در ۱۰۰ بیمار در هر هفته می‌شود.

 

این شیوه همچنین می‌تواند برای ترمیم آسیبهای به وجود آمده توسط حملات قلبی مورد استفاده قرار بگیرد.

پروفسور کینگبو شو که از طرف بنیاد قلب انگلیس حمایت شده با جمع‌آوری سلولهای پوستی کار خود را آغاز کرد.

وی با استفاده از یک ترکیب ژن و مواد شیمیایی این سلولها را به شکل سلولهای ابتدایی رگهای خونی درآورد که برای تبدیل به رگهای خونی برنامه‌ریزی شده بودند.

شو سپس نیم میلیون از این سلولها را در پای عقبی یک موش که عضلات آن به دلیل گردش خون ضعیف آسیب دیده بود، تزریق کرد. این سلولها یک رگ خونی کوچک را تشکیل دادند که خون را به عضله آسیب دیده منتقل کرده و به آن اجازه داد تا عضله را ترمیم کند و حیوان بتواند مقداری از وزن خود را روی این پا قرار دهد.

 

وی امیدوار است که این سلولها با تزریق به قلب بتوانند برای درمان آسیب‌های وارد شده در اثر حملات قلبی کمک کنند.

برخی بیمارستان‌ها در حال حاضر از این گونه تزریقات سلولی به بیماران حمله قلبی ارائه کرده‌اند که با موفقیت همراه نبوده است.

شو بر این باور است که شیوه وی موفقیت‌آمیز بوده چرا که وی می‌تواند سلولهای مورد نیاز را در مقادیر زیاد تولید کند.

سلولهای وی همچنین عاری از خطر بروز سرطان هستند که برخی درمانهای سلولی از آن برخوردارند.

در نهایت شو که شیوه وی چند سالی تا آزمایش بر روی انسان فاصله دارد، امیدوار است که بتواند رگهای آزمایشی را با قابلیت ارائه به کودکان دارای نقایص قلبی مادرزادی تولید کند.

 

برخلاف سلولهای خون مصنوعی مورد استفاده در حال حاضر، این رگ‌ها می‌توانند درون بدن کودک رشد کرده و نیاز به تکرار عمل جراحی را از بین ببرند.

در حال حاضر بهترین راه برای جلوگیری از قطع پا در بیماران دیابتی، مراجعه منظم آنها به پزشک برای بررسی پاهایشان است.

 

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.