تولید ۱۲ هزار مقاله در کمتر از یکسال از سوی محققان ایرانی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ارائه آماری از تولید علم در ایران بر حسب رشته های دانشگاهی گفت: در کمتر از یک سال دانشمندان ایرانی۱۲هزار مقاله تولید کرده اند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران ، دکتر جعفر مهراد با اشاره به میزان تولیدات علمی رشته های دانشگاهی با بیان این که چاپ مقاله در نشریات معتبر بین المللی افتخار بزرگی است که اعتبار و جایگاه علمی ایران را در بین کشورهای جهان به خوبی و مثبت تعریف می کند، افزود: نشر مقاله در مجلات معتبر بین المللی نشان دهنده پویایی علم در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و توجه ویژه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی به پیشرفت های علمی و تحقیقاتی است که موجب نشاط علمی پژوهشی بر دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی شده است و اعضای هیئت علمی با همه توان و ظرفیت می کوشند نام ایران را در جمع کشورهای تولید کننده علم ارتقا دهند.
وی اضافه کرد: آماری که از پایگاه تامسون رویترز استخراج شده و مربوط به اول ژانویه تا۲۱ ژوئیه سال۲۰۱۲ است، نشان می دهد که در مجموع،۱۲هزار و۳۴۶مقاله در نشریات معتبر بین المللی به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که در این مدت رقمی درخور توجه به شمار می آید.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت:‌ تفکیک کل آمار تولید علم ایران به رشته های دانشگاهی، سهم و مشارکت هر یک از رشته ها را در تولید علم به خوبی به تصویر می کشد و در این باره می توان گفت رشته مهندسی به طور کلی بر حسب تعداد انتشارات با تولید ۲۳۷۸مقاله حائز رتبه اول است، سپس رشته های شیمی، علم مواد، فیزیک و ریاضیات به ترتیب با تولید۱۹۱۲مقاله، ۱۱۳۰مقاله، ۱۰۵۷مقاله و ۷۷۸ مقاله رتبه های دوم تا پنجم را به دست آورده اند.

دکتر مهراد افزود: دیگر رشته های دانشگاهی که در تولید علم در طی دوره یاد شده رتبه های ششم تا دهم را در اختیار دارند مربوط به علم کامپیوتر(۵۷۱ مقاله)، مکانیک (۵۰۷ مقاله)، علم پلیمر (۳۸۹مقاله)، کشاورزی(۲۷۳مقاله) و داروسازی (۳۷۰مقاله) است.
وی درباره دیگر رشته های دانشگاهی اضافه کرد: بیوشیمی و بیولوژی ملکولی، اکولوژی و محیط زیست، سوخت و انرژی، پزشکی بالینی، علوم و تکنولوژی، صنایع غذایی، ترمودینامیک، اپتیک، منابع آب و علوم اعصاب به ترتیب در جایگاه های۱۱تا۲۰تولید علم قرار دارد که میزان تولیدات علمی آنها بین۳۶۰تا۲۰۰مقاله اعلام شده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.