تولیدکنندگان هیچ سهمی در گرانی خشکبار ندارند

۲۸م آذر ،

100-355.jpg

رییس اتحادیه باغداران از افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات خشکباری در سال جاری خبر داد و گفت: از افزایش قیمت خشکبار که پس از پایان فصل برداشت ایجاد شده، هیچ سهمی نصیب تولید‌کنندگان نشده است.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: علی‌رغم افزایش حدود ۱٫۵ برابری هزینه‌های تولید در بخش‌های کارگری، بسته‌بندی، نهاده‌ها، حمل‌ونقل و … تولید محصولات خشکباری هیچ گونه افزایش قیمتی نسبت به سال قبل نداشته است اما پس از پایان فصل برداشت این محصولات (طی سه – چهار ماهه اخیر) با افزایش قیمت‌ تا ۵۰ درصد مواجه شده‌ایم.

وی افزایش قیمت‌ محصولات خشکباری و باغی را که در سال جاری رخ داده به سبب نبود مدیریت بازار و ایجاد‌ فاصله بین تولید و مصرف عنوان و اظهار تاسف کرد: از این افزایش قیمت‌ها هیچ سهمی نصیب تولید‌کننده نشده تا بتواند بخشی از افزایش هزینه‌های خود را جبران کند و دود گرانی محصولات هم به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت پسته و ۲ برابر شدن قیمت گردو

رییس اتحادیه باغداران گفت: گردو در بهترین نوع آن با پوست چوبی در فصل برداشت کیلویی حدود ۶۰۰۰ تومان در عمده‌فروشی‌ها فروخته شد و در خرده‌فروشی نیز کیلویی هشت تا ۹۰۰۰ تومان بود اما امروز این قیمت به بیش از دو برابر افزایش یافته است. هم‌چنین مغز گردو در پایان فصل برداشت حدود ۲۰ هزار تومان بود که در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته‌ی شادلو علی‌رغم افزایش تولید پسته در سال جاری قیمت آن پس از فصل برداشت تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش یافته که با توجه به هزینه‌ی کم انبارداری این میزان افزایش منطقی نیست.

وی با بیان این‌که در سال جاری تولید محصولات باغی ۳۰ درصد افزایش داشته است عنوان کرد: محصولات خشکباری حدود ۱۲ درصد و محصولات تره‌باری حدود ۳۵ درصد افزایش تولید داشته‌ است درحالی‌که افزایش قیمت‌ها در بعضی از محصولات خشکباری تا دو برابر افزایش داشته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.