تولید استخوان مصنوعی ایرانی در مقیاس آزمایشگاهی

سلامت > تحقیقات
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از تولید استخوان مصنوعی در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: این استخوان هم‌جنس استخوان بدن است و قدرت جذب بالایی دارد.

دکتر علی اصغر توفیق در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیان دستاوردهای محققان این پژوهشگاه در حوزه های سلامت پرداخت و افزود: در حال حاضر پروژه ای در زمینه تولید استخوان‌های مصنوعی با استفاده از بیو مواد در دستور کار قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به جزئیات این طرح توضیح داد: در صورت بروز آسیب در استخوان‌ها از پلاتین استفاده می‌شود که مشکلاتی را در ترمیم استخوان‌ها به همراه دارد.

وی ادامه داد: به منظور ترمیم بهتر استخوان‌های آسیب‌دیده طرحی در این پژوهشگاه اجرایی شد که در آن با استفاده از بیومواد، اقدام به تولید استخوان‌های مصنوعی کردیم.

توفیق با تاکید بر اینکه این بیومواد هم‌جنس استخوان‌های بدن است، خاطرنشان کرد: زمانی که از پلاتین برای ترمیم استخوان استفاده می‌شود، پس از بهبودی باید جراحی مجددی برای خارج کردن پلاتین صورت گیرد این در حالی است که استفاده استخوان‌های مصنوعی دیگر نیازی به جراحی مجدد ندارد.

وی قدرت جذب بالا را از دیگر مزایای این استخوان نام برد و یادآور شد: از آنجایی‌که بافت این استخوان مصنوعی همانند بافت استخوان طبیعی است، این استخوان به راحتی جذب و موجب ترمیم استخوان آسیب دیده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه این طرح در فاز آزمایشگاهی اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد که پژوهشگران این پژوهشگاه بتوانند با همکاری وزارت بهداشت به مرحله تجاری سازی برسانند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.