تولید انرژی تجدید پذیر از ۱۰۰۰ مگاوات عبور کرد

وزیر نیرو در سفر خود به استان سمنان چندین طرح در حوزه صنعت آب و برق را افتتاح کرد. این طرح ها شامل افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در دامغان، افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب دامغان، آغاز ساخت سه‌هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی حمایتی استان سمنان در امیریه دامغان، بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب و افتتاح ۱۴ طرح آب و فاضلاب در شهرستان شاهرود، و افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی است.

تولید انرژی تجدید پذیر از ۱۰۰۰ مگاوات عبور کرد

به گزارش ممتاز نیوز، مرحله نخست اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب دامغان با ظرفیت هشت‌هزار و ۷۵۰ مترمکعب، روز پنجشنبه با حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان و دیگر مسوولان کشوری و استانی افتتاح شد.

برای بهره‌برداری از مرحله اول تصفیه‌خانه فاضلاب دامغان در دهه‌فجر امسال بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد

افتتاح ۱۶ طرح آب‌وفاضلاب شاهرود

۱۶ طرح عمرانی در حوزه آب و فاضلاب شهرستان شاهرود با اعتبار افزون بر ۵۷ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

وزیر نیرو ضمن بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شاهرود، ۱۶ طرح عمرانی در حوزه آبفای این شهرستان را افتتاح و کلنگ زنی کرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود در حاشیه افتتاح طرح‌های آب و فاضلاب این شهرستان اظهار کرد: ۱۴ طرح عمرانی این حوزه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه حفر و تجهیز چهار حلقه چاه در شاهرود نخستین طرح افتتاح شده بود، افزود: سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی و ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی برای اجرای این طرح هزینه شد.

وی از آبرسانی به مجتمع شهدای گمنام روستای چهار طاق پرو با اختصاص چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی خبر داد و گفت: طرح نصب و بهره‌برداری انشعاب آب شهرستان شاهرود با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان از محل منابع داخلی به بهره برداری رسید.

جلالی با بیان اینکه طرح توسعه تاسیسات فاضلاب شهر شاهرود (شبکه فاضلاب) با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی بهره برداری شد، ابراز کرد: نصب انشعاب فاضلاب در این شهرستان با اعتبار ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات منابع داخلی از دیگر طرح های افتتاحی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بود.

۱.۵ میلیارد تومان برای تأمین آب آشامیدنی روستاهای بیارجمند هزینه شد

فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه طرح تأمین آب آشامیدنی روستاهای خارتوران بیارجمند با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتیارات استانی اجرا شد، اظهار کرد: طرح توسعه، تکمیل و اصلاح شبکه مجتمع‌های آبرسانی روستایی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و ۲۵۰ میلیون تومان از محل سایر منابع به بهره برداری رسید.

وی از اجرای طرح تاسیسات فاضلاب شهر شاهرود (خرید و تجهیز یک دستگاه واتر جت) با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی خبر داد و افزود: طرح آبرسانی از قنات روستای خیج با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی افتتاح شد.

جلالی با بیان اینکه طرح توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب شهر شاهرود با هزینه ۴۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی اجرا شد، ادامه داد: اجرای طرح توسعه شبکه آبرسانی روستاهای اولویت‌دار شاهرود با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی و ۱۵۰ میلیون تومان از سایر منابع به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه طرح توسعه شبکه توزیع آب شهر شاهرود نیز افتتاح شد، ابراز کرد: برای اجرای این طرح ۱۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان هزینه شد.

آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح در حوزه آبفا با اعتباری بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان

جلالی از آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به روستاهای گرماب و درازآب خارتوران بیارجمند با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب طرح جهش تولید مسکن شهر شاهرود اعتبار افزون بر ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد نیاز است.

با بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان ۷۰ درصد برق مصرفی این شهر تامین می‌شود

محرابیان در آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی پاسارگاد دامغان افزود: امروز به صورت نمادین از میان ده‌ها و صدها طرح و پروژه کلانی که در این استان به بهره‌برداری می‌رسد، برخی از پروژه‌ها افتتاح می‌شوند.

وزیر نیرو افزود: انرژی یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت هر کشوری است و بی‌تردید کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف داخلی در بخش‌های خانگی، تولید، کشاورزی و نیز برای تبادل با دیگر کشورها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خودش تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز و منابع هیدرو کربوری با سه چالش روبروست که به خوبی درک می‌شود؛ چالش نخست تحلیل منابع هیدروکربوری به دلیل مصارف بسیار بالای انرژی و امکان بهره‌برداری از این منابع به خصوص در بخش پتروشیمی و دیگر صنایع است.

محرابیان تامین آب و محیط زیست را از دیگر چالش‌های پیش‌رو عنوان و اظهار کرد: در این زمینه سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چگونه می‌توانیم انرژی پایدار، ارزان و اقتصادی تولید کنیم؟ پاسخ آن توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی و بادی است.

نصب ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه برق تجدیدپذیر برای تولید انرژی پاک و اقتصادی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کشور

محرابیان در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۳۰۰۰ سامانه‌ برق خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی در استان سمنان افزود: این میزان برق با ارزان‌ترین و سالم‌ترین روش و با رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی تولید خواهد شد.

وزیر نیرو این اقدام را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: بدین ترتیب هم برق تولید کرده‌ایم، هم به مسائل زیست محیطی توجه شده و هم کار اقتصادی صورت گرفته است.

رفع کمبود آب در هر نقطه از کشور را وظیفه خود می‌دانیم

محرابیان در آیین افتتاح طرح های آب و فاضلاب شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان افزود: طرح های مربوطه برای رفع نارسایی های آبی در جای جای کشور اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید خود از طرح احداث تصفیه خانه در شاهرود، افزود: طرح در حال اجرای تصفیه خانه ای که امروز بازدید شد سرعت خوبی پیدا کرده است که با تخصیص به موقع اعتبار طی ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود.

محرابیان ابراز داشت: پست ۶۳ کیلوولت از مصوبات سفر رییس جمهور آیت الله رئیسی به استان سمنان، در شاهرود به صورت موقت راه اندازی شده که بر اساس توافق نامه ای که با وزارت صمت و شرکت شهرک های صنعتی موجود است، پست به صورت دائم مستقر می شود.

وزیر نیرو بیان کرد که اگر مساله و مشکلی در خصوص تامین آب شرب پایدار شاهرود وجود دارد، با حضور معاونین و مدیران وزارتخانه و طی برگزاری‌ جلسات با حضور مسئولان عالی رتبه استان سمنان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بررسی و حل و فصل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح های آبرسانی به شاهرود تامین اعتبار خواهد شد، گفت: طرح انتقال آب از سد کالپوش نیز که برای آبرسانی به شاهرود تخصیص و ظرفیت ویژه ای دارد در دستور کار است.

وزیر نیرو گفت: پایدارسازی آب مورد نیاز شاهرود با تامین آب از سد کالپوش انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین آب برای شاهرود در سطح طرحهای اضطراری و هم در قالب آبرسانی از سد کالپوش مدنظر است.

وی با اشاره به لزوم آبرسانی از سد کالپوش به شاهرود ابراز داشت: به این منظور، نیاز است تخصیص هایی از سد کالپوش برای روستاهای در مسیر انجام شود و این مساله در دستور کار قرار دارد و انجام خواهد شد.

محرابیان بیان کرد: آب به میزان کافی برای این منظور و هم برای تامین نیاز شهر شاهرود وجود دارد.

وزیر نیرو درباره ضرورت تامین نیاز انرژی برق واحدهای تولیدی در شرق استان سمنان نیز افزود: پستی در شهرک صنعتی شاهرود مصوب شده بود که در دست اجرا است و اکنون برای پیشبرد امور پستی موقت راه اندازی شده است تا عملیات تامین و انتقال برق تکمیل شود.

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران از مرز ۱۰۰۰‌مگاوات گذشت

محرابیان گفت: :تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر با حمایت مجلس شورای اسلامی و همت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: تولید انرژی پایدار، پاک و ارزان با توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی محقق می‌شود و توسعه تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر رویکرد دولت سیزدهم است.

وی بیان کرد: انرژی یکی از مهمترین مولفه های قدرت هر کشور است و هر کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، تولید، کشاورزی و هم امکان تبادل با دیگر کشورها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خود تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: ایران با وجود منابع غنی نفت و گاز و هیدروکربنی با سه چالش در زمینه تحلیل منابع هیدروکربنی به دلیل مصارف بسیار بالای انرژی مواجه است و بهره‌برداری از این منابع برای تولید در زمینه پتروشیمی و دیگر صنایع‌، تامین آب و محیط زیست به سود کشور است.

وی افزود: تولید انرژی با منابع خورشیدی و بادی به کاهش مصرف آب، کاهش آلودگی زیست محیطی و کاهش مصرف هیدروکربن‌ها کمک می‌کند و قیمت تمام شده تولید برق از انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از روش حرارتی و دیگر طرح‌ها است.

محرابیان اظهار کرد: توسعه نیروگاه بادی و خورشیدی در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است و تخصیص زمین به منظور طرح توسعه برای تولید ۲۴ مگاوات دیگر در نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان موافقت می‌شود و انتظار می‌رود تا دهه‌فجر سال آینده وارد مدار شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان می‌تواند بیش از ۶۰ درصد برق مورد نیاز شهر دامغان را تامین می‌کند و به بیان دیگر با استفاده از اینگونه نیروگاه ها، بخش قابل توجهی از برق مصرفی بدون ایجاد آلودگی، آسیب به منابع آبی و با رعایت ملاحظات محیط زیستی، تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.