تولید بنزین پالایشگاه تبریز روزانه یک میلیون لیتر افزایش می یابد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا،’اسماعیل آقاپور’ در نشستی خبری زمان بهره برداری از پروژه بنزین سازی پالایشگاه تبریز را بهمن ماه سال جاری پیش بینی کرد و گفت: با بهره برداری از این پروژه که یکی از طرح‌های مهر ماندگار است روزانه ۷۵۰ بشکه بنزن تولید می شود که به عنوان خوراک پتروشیمی تبریز به این واحد انتقال داده می شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه شامل سه واحد فرایندی و یک واحد تولید برق (نیروگاه) است ، گفت: بنزین تولیدی این واحد شامل بنزین با درجه آرام سوزی اکتان۹۰ ،۹۲ و ۹۵ است و در بخش های جانبی از واحدهای کنونی استفاده می شود.

آقاپور با اشاره به اینکه ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز این پروژه توسط سازندگان داخلی تامین شده و پیشرفت کلی این پروژه ۹۲٫۹۲ درصد است ، گفت: این پروژه از نظر مهندسی ۹۹٫۲۵ درصد و از نظر خرید تجهیزات ۹۷٫۴ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اضافه کرد: پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۵۳ طراحی و پس از خاتمه عملیات مربوط به احداث، در بهمن ماه ۱۳۵۶ به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: این پالایشگاه در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰ هکتار در ارتفاع یک هزار و ۳۶۲ متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز احداث شده است. ظرفیت اولیه پالایشگاه ۸۰ هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های ازدیاد ظرفیت ،این رقم اکنون به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گفته ی آقاپور ، نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از طریق تاسیسات ریلی و خط لوله ۱۶ اینچ تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت پالایش نفت تبریز دارای ۱۴ واحد پالایش و ۱۰ واحد سرویس‌های جانبی است ، گفت: گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره سنگین، نفت کوره سبک، و گوگرد از تولیدات این پالایشگاه است.

به گفته ی آقاپور، شرکت پالایش نفت تبریز یکی از پالایشگاه‌های کشور است که ۹۰درصد سهام ‌آن در بورس به فروش رفته است.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۸۱۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.