تولید بیش از ۲۸۰۰ آثار علمی از “پژوهشگران ایرانی”

اردیبهشت ۱۴۰۳

تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ آثار علمی از پژوهشگران ایرانی تولید و پس از غربالگری تحت عنوان آمار تولید علم ایران منتشر می گردد.

جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: پایگاه استنادی تامسون رویترز، اشکال مختلف اطلاعاتی را نمایه سازی می کند. در ایران به سبب عدم شناخت تنها تصور می گردد که نظام های استنادی، مقالات، نشریات معتبر را نمایه سازی می کنند، در حالیکه این تصور درستی نیست بلکه نظام های استنادی، مقالات نشریات، کتاب شناسی، نقد و بررسی کتاب، سرمقاله و سرسخن ها، همایش ها، نقدهای رادیویی و ویدئوها را به عنوان فرم های مختلف اطلاعاتی بررسی و اطلاعات آنها را به منظور تحلیل های استنادی ثبت و نمایه سازی می کند. 

وی افزود: برای اینکه اثرگذاری ایران در پایگاه های استنادی ثبت باشد لازم است فرم های اطلاعاتی مختلفی از سوی پژوهشگران مدنظر قرار گیرد که البته شناخت این منابع نیز بسیار مهم است، از جمله این موارد این است که هر قطعه اطلاعاتی که تولید می گردد در نظام های استنادی جای مخصوص به خود را دارد و تاثیرگذار است. 

مهراد تصریح کرد: تحلیل بیشتر فرم های اطلاعاتی ثبت و نمایه سازی شده در ISI نشان می دهد که در سال ۲۰۱۱، تعداد ۳ مقاله، ۴ کتاب شناسی، ۳۶ نقد کتاب، ۳۳۲ نامه، ۳ هزار و ۲۵ چکیده، همایش ها، ۴ مورد اقلام خبری، ۳ مورد نقد یک فصل از کتاب و یک مورد نقد نرم افزارها به نام ایران در این پایگاه ثبت شده است. 

البته علاوه بر ثبت و نمایه سازی مقالات نشریات و همایش ها، اقلام دیگری نیز در ISI به نام ایران ورود پیدا کرده است که از آن جمله می توان ثبت ۹ کتاب شناسی، ۱۹۲ سرمقاله و سرسخن ، ۳۶۴ نام، ۲ هزار و ۲۷۳ چکیده همایش و ۲ نقد فصلی از یک کتاب در کنار سایر اطلاعات علمی مجموعه آثاری می باشند که توسط دانشمندان و پژوهشگران ایران تولید شده و پس از غربال سازی و عبور از سیاست های گزینشی ISI و انتخاب آثاری که با سیاست های ISI مطابقت و همخوانی دارند منجر به آمادی می گردد که از آن به عنوان آمار تولید علم ایران نام می بریم. 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در خبرهایی که پیرامون آمار تولید علم ایران منتشر می گردد باید توجه کنیم که این آمار مجموع انتشار یافتناتی است که به اشکال مختلف چاپ و منتشر می گردد که البته تکنیک هریک از آمارها برحسب فرم های اطلاعاتی امکانپذیر است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.