تولید بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در شمال شرق کشور

خبرگزاری پانا: مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از تولید بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در این شرکت با هدف تامین سوخت مورد نیاز ۵ استان در شمال شرق و شمال کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ،محمدرضا مهدی پور با بیان این که شرکت نفت و گاز شرق ۱۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تامین می کند، تاکید کرد: آمادگی تولید روزانه ۵۲ میلیون متر مکعب گاز ترش و ۸٫۵ تا ۹ میلیون متر مکعب گاز شیرین را در زمستان داریم.

وی با اشاره به این که این شرکت تامین گاز مورد نیاز پنج استان در شمال و شمال شرق کشور را به عهده دارد، افزود: با توجه به افت شدید دما در این مناطق جغرافیایی در فصل زمستان، گازرسانی به این مناطق استراتژیک، از اولویت های مهم شرکت است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: با توجه به کاهش مصرف گاز در فصل گرما، برنامه ریزی لازم برای تعمیرات اساسی چاه ها، مراکز اندازه گیری و جمع آوری بر اساس استانداردهای تعمیرات اساسی در هشت ماه نخست امسال انجام شد.

مهدی پور تاکید کرد: با توجه به اقدام های انجام شده، چاه های تولید گاز در منطقه شمال شرق کشور، زمستان امسال با تمام ظرفیت در مدار تولید قرار دارد و در چهار ماه پایانی امسال مشکلی برای تامین گاز در این منطقه وجود ندارد.

وی در باره روند تعمیرات اساسی تاسیسات این شرکت گفت: بر اساس برنامه قرار بود تعمیرات اساسی شرکت در مدت پنج روز با توقف کامل تولید گاز در شمال شرق کشور انجام شود که با توجه به نیاز کشور به گاز تولیدی، این تعمیرات در مدت ۴۰ ساعت با تلاش شبانه روزی کارکنان با حداقل قطعی گاز انجام شد.

افزایش حدود ۹ درصدی تولید گاز در منطقه خانگیران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از افزایش تولید گاز در این منطقه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در این دوره زمانی تولید گاز منطقه شمال شرق کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸٫۹ درصد و نسبت به برنامه تکلیفی شرکت ملی نفت ایران ۴٫۸ درصد افزایش یافته است.

مهدی پور یکی از ویژگی های مهم گاز تولیدی در منطقه خانگیران را ترش بودن آن اعلام و تصریح کرد: گاز پرفشار مخزن مزدوران گاز ترش است که با دارا بودن ۳٫۵ درصد گاز سولفوره، ۶٫۵ درصد گاز کربنیک که گازی بسیار خورنده برای چاه ها، تاسیسات و خطوط لوله بوده و با توجه به سمی بودن گاز هیدروژن سولفوره، آزاد شدن آن در محیط برای انسان و محیط زیست، بسیار خطرناک است.

به گفته وی، گاز مورد نیاز شمال شرق کشور از میدان خانگیران شامل مخازن مزدوران، شوریجه B و D و گنبدلی گاز مورد نیاز مردم ساکن در شمال و شمال شرق تامین می شود، ضمن آن که شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، تامین گاز مورد نیاز پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و کارخانه های نم زدایی قدیم و جدید شرکت ملی گاز ایران در خانگیران را به عهده دارد.
 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.