تولید حسگر زیستی برای تشخیص‌های پزشکی

۲۳ام بهمن ،

به گزارش خبرنگار مهر، تعیین پراکسید هیدروژن در نمونه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که پراکسید هیدروژن نه تنها یک آنالیت مهم در مواد غذایی، دارویی، بالینی، صنعتی و زیست ‌محیطی است، بلکه نقش کلیدی به عنوان محصول واکنش آنزیمی در سیستم‌های همراه آنزیم دارد.

تکنیک‌های تحلیلی مختلفی برای تعیین پراکسید هیدروژن مانند تیتراسیون و طیف سنجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما این تکنیک‌ها، زمان تجزیه و تحلیل طولانی و استفاده از معرف‌های گران قیمت را در پی دارند. با توجه به این مسائل، روش الکتروآنالیز به سبب محدوده تشخیص پایین و زمان پاسخ سریع روش مناسب‌تری است.
 

در این راستا پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شیراز بیوسنسور تازهی از جنس خمیر الکترود اصلاح شده با سیتوکروم C و نانوذرات اکسید منگنز را عرضه کردند که قابلیت تشخیص هیدروژن پراکسید را در محدوده چرخه سلولی موجودات زنده را دارد.
 

این تیم تحقیقاتی ابتدا نانوذرات اکسید منگنز به روش شیمیایی تولید و سپس به کمک آنالیزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تست‌های نشان داد که پراکسید هیدروژن به ‌وسیله بیو سنسور تولید شده ‌شناسایی شد.
 

استفاده از این بیوسنسور روشی سریع، دقیق و کم هزینه را برای تشخیص پراکسید هیدروژن ارائه می‌دهد و قابلیت کاربرد در تشخیص‌های پزشکی، زیستی و صنعتی داراست.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.