تولید داربست‌های مشابه بافت بدن با قابلیت ترمیم غضروف و استخوان

۰۱م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر روح‌الله باقرزاده – مجری طرح ‌یکی از راههای ترمیم بعضی بافت‌های آسیب دیده را کشت سلول‌های بنیادی یا سلول‌های همان بافت در خارج از بدن، اتصال سلول‌ها به یک داربست مصنوعی و انتقال آن به بدن ذکر کرد و گفت: در این روش هر چه سلول‌های پیوندی بیشتری به داربست مصنوعی متصل شوند و هر چه توانایی نفوذ سه بعدی آنها در این ساختار بیشتر باشد، ترمیم بافتی موفق‌تر خواهد بود.

وی انتخاب تجربی یکی از چندین داربست را از روشهای متداول برای تولید بافت ذکر کرد و افزود: در این راستا با انجام تحقیقاتی موفق به ارائه روش ریاضی شدیم که می‌تواند ساختارهایی را تولید کند که بهترین شرایط اتصال سلول و در نتیجه پیوند بهتر بافتی را در داربست‌های نانو الیافی ایجاد کند.
 

باقرزاده ادامه داد: مدل ریاضی ارائه شده امکان پیش‌بینی رفتار نانو الیاف را فراهم می‌کند به گونه‌ای که با توجه به رفتار سلول مورد نظر برای کشت، میزان تخلخل داربست را تعیین می‌کند.
 

مجری طرح با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیق، یادآور شد: نتایج به دست آمده نشان داد که داربست ساخته شده با این روش، یکی از شبیه‌ترین ساختارهای متناسب با بافت بدن است.
 

این محقق با بیان اینکه کشت سلول ها برای ترمیم بافت های مختلف از جمله پوست، غضروف، دیواره رگها و استخوان استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: از آنجایی که ساختارها نانو الیافی در کاربردهای دیگری چون نانو فیلترها، سلول‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی و نانو سنسورها استفاده می‌شود از این رو از نتایج به دست آمده می توان برای تهیه ساختارهای متناسب تر در این صنایع بهره برداری کرد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.