تولید داروی شیمی درمانی با یک هفتم هزینه در کشور

اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش عوارض داروی شیمی درمانی با بهره وری از فناوری نانو توسط محققین ایرانی انجام شد.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران، نانو دوکسوزوم نانو داروی شیمی درمانی است که توسط محققان ایرانی تولید شده است.

دکتر ترانه گازری مسئول فنی کمیته شرکت اکسیر نانو گفت: داوری دوکورو بیسین دارویی است که سال ها به عنوان داروی شیمی درمانی بر روی بیماران مختلف استفاده می گردد ولی به صورت لیپوزومال از سال ۱۹۹۵ در امریکا تولید شده برای اولین بار در ایران تولید شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از منابع این دارو برای بیمار به این صورت است که به سبب روکش لیپوزومال و روکش پلی اتیلین گلایکول که دارد عوارض دارو به شدت کاهش یافته است زیرا سایز ذرات به صورتی است که نمی تواند به راحتی وارد سلول های عادی بدن شود.

وی در ادامه افزود: این نانو دارو وارد سلول های تومورال می گردد زیرا فضای بین سلولی در غدد سرطانی بسیار است. در نتیجه اثربخشی دارو در تومورها بیشتر می گردد و عوارض آن در بقیه بدن کمتر می گردد. همچنین طول زمانی که دارو در بدن می ماند بیشتر است و موثرتر است.

گازری با بیان اینکه این دسترسی به این داروی حیاتی بسیار دشوار است گفت: قیمت این دارو بسیار پایین تر از نمونه خارجی است و در بیمه هم قیمت خواهد خورد و کارآزمایی بالینی نشان می دهد که با نمونه های خارجی تفاوتی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت مالی از این طرح توسط بنیاد ملی نخبگان و ستاد فناوری نانو بوده است و تولید صنعتی این نانو دارو در سبحان انکولوژی انجام خواهد شد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.