تولید دستگاه‌های نانوالیاف برای ساخت فیلترهای نانویی ماسک‌های N95

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو فناوری با حمایت‌های اعطا شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به افزایش ظرفیت تولید ماسک‌های N95 و فیلترهای نانویی مورد استفاده در این نوع از ماسک‌ها شدند، به گفته آنها در آینده نزدیک ظرفیت این خط تولید به روزی ۵۰ هزار عدد ماسک خواهد رسید.

نادر نادری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه نانو فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، تولید دستگاه‌های “الکترونیکی” برای ساخت نانو الیاف را از دستاوردهای فناورانه این شرکت عنوان کرد و گفت: فعالیت اصلی ما تولید نانو الیاف است که کاربردهای مختلفی از جمله در تولید “فیلتر” و “ماسک” دارد.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا ویروس زمینه‌های تولید فیلترهای نانویی و نیز ماسک‌های تنفسی را به صورت جدی دنبال می‌کردیم، اما پس از شیوع کرونا ویروس تمرکز ما بر تولید فیلترهای نانویی برای استفاده در ماسک‌های تنفسی قرار گرفت.

نادری با اشاره به چالش‌های تولید ماسک N95 با کیفیت جذب ۹۵ درصدی در ایران، خاطر نشان کرد: این چالش از سوی شرکت‌های نانویی تسهیل شد، از این رو با توجه به اینکه ظرفیت نانو در کشور پایین است، ما از شرکت‌های نانویی همکار درخواست کردیم ما را در تولید مواد مورد استفاده در ماسک‌های N95 همراهی کنند که با همکاری صورت گرفته ظرفیت خوبی برای تولید این نوع ماسک‌ها ایجاد شد، به گونه‌ای که روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار مدیای مورد استفاده در این نوع از ماسک‌ها توسط مجموعه این شرکت‌ها تولید و عرضه می‌شود. 

مجری طرح اضافه کرد: در کنار تولید مواد مورد استفاده در ماسک‌ها، شرکت ما روزانه ۲۵ هزار ماسک تولید و به بازار عرضه می‌کند. این میزان ظرفیت تولید در حال افزایش است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت آن به تعداد ۵۰ هزار ماسک در روز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح، یادآور شد: از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی از طریق صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری نانو که یکی از عاملان صندوق نوآوری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، اعطا شد. این تسهیلات به صورت “سرمایه‌گذاری” و این تسهیلات برای تولید دستگاه‌های نانوالیاف و دستگاه الکتروریسی صنعتی (INFL) صرف شد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه با تولید این دستگاه‌ها می‌توان ظرفیت زیادی در حوزه تولید ماسک‌های N95 در کشور ایجاد کرد، افزود: با استفاده از این دستگاه، نانوالیاف می‌تواند بر روی بسترهای مختلف در مقیاس صنعتی پوشش داده شود. 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پس از صادرات موفق خط تولید صنعتی نانوالیاف به روش الکتروریسی به کره‌جنوبی توسط این شرکت دانش‌بنیان، یک شرکت چینی برای خرید این تجهیزات با این شرکت وارد مذاکره شد و پس از بررسی‌ در رابطه با کیفیت تجهیزات تولیدی، برای صادرات ۵ خط تولید نانوالیاف این شرکت به کشور چین توافق نهایی را انجام داد. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.