تولید دوربینی که تصاویر رنگی اشعه ایکس را ارائه می‌کند

۲۴م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان این دانشگاه اظهار داشته اند که این سیستم اشعه ایکس که توسط رابط کرنیک و همکارانش در دانشکده مواد دانشگاه منچستر تولید شده می تواند مواد شیمیایی و ترکیباتی چون کوکائین، سمتکس ( ماده منفجره بی بو) فلزات ارزشمند و یا مواد رادیو اکتیو را حتی وقتی در اشیاء بزرگ پنهان می شوند، شناسایی کنند.

این روش همچنین می تواند برای تشخیص انبساط در ترکیبات ساختگی چون بالهای هواپیما استفاده شود و می تواند برای تصویربرداری فرآیندهای فرسایش و تغییرات شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

در عرصه بهداشت و درمان، این سیستم می تواند انواع بافتهای غیرعادی را از نمونه برداری ها شناسایی کند و در اکتشافهای ژئوفیزیک برای تحلیل محتوای هسته نمونه های گرفته شده از چاه گمانه استفاده می گردد.

در آزمایشهای اخیر این گروه تحقیقاتی از این فناوری برای تصویربرداری یک دستگاه یو اس بی که می تواند وب‌کم ها را کنترل کند استفاده شد. این گروه توانستند عناصر مختلف و ساختارهای داخل این دستگاه را با تحلیل رادیوگرافهای حساس به انرژی و الگوهای فلورسنت شناسایی کنند.

نتایج این تحقیقات در مجله ” تحلیلگر” انتشار یافته است.

رابرت سرنیک طی بیانیه ای گفت: حقیقت این است که ما اکنون می توانیم از این فناوری در فضای آزمایشگاه استفاده کنیم که این مسئله به معنای یک قدم حرکت به سمت جلو است. وقتی که ۵ سال پیش اولین بار این ایده را مطرح کردیم، نیاز به قدرت سینکروترون برای تولید اشعه های ایکس داشتیم و در آن زمان تنها به آشکارسازهای مبتنی بر سیلیکون دسترسی داشتیم.

وی افزود: اکنون می توانیم نتایج عکاسی را با دوربین ۸۰ در ۸۰ پیکسلی با سیستم تصویربرداری اشعه ایکس فراطیفی ارائه کنیم.

علاوه بر ارائه اطلاعات بیشتری دربارهٔ شی که تصاویر آن به صورت اشعه ایکس ارائه شده، این تکنیک می تواند زمان ارائه یک تصویر سه بعدی را کاهش دهد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.