تولید روزانه ۷۶۰ گرم زباله در روز توسط تهرانی‌ها

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به تولید بالای پسماند در پایتخت گفت: هر شهروند تهرانی بطور میانگین روزانه ۷۶۰ گرم پسماند تولید می‌کند.

تولید روزانه ۷۶۰ گرم زباله در روز توسط تهرانی‌ها

به گزارش ممتاز نیوز، مهدی عزیزی در نخستین جلسه کمیته نظارت بر آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان در زمینه چگونگی جمع‌آوری و بازیافت زباله در دوره جدید مدیریت شهری، با بیان اینکه در حال حاضر متوسط تولید پسماند به صورت روزانه در تهران به ازای هر نفر ۷۶۰ گرم است که با میانگین جهانی برابری می‌کند، گفت: استفاده از ظرفیت سمن‌ها و افراد تاثیرگذار در حوزه پسماندصفر، بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا از قبیل هاضم و زباله سوز، حل معضل بوی محدوده فرودگاه امام و توجه ویژه به کاهش و حذف مواردی همچون دفن پسماند و تولید شیرابه، از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جلسه است که سازمان مدیریت پسماند آنها را در دستور کار خود قرار داده.

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران به اهمیت و لزوم فرهنگسازی و آموزش در زمینه کاهش تولید پسماند و تفکیک پسماند تر و خشک از یکدیگر اشاره کرد و گفت: این مهم، نیازمند مشارکت تمامی ارگان‌ها اعم از مجموعه‌های داخل شهرداری و همچنین دستگاه‌های دولتی است. در همین راستا می‌توان از پتانسیل مدارس در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری در بستر دوره‌های آموزش و همچنین درج مفاهیم آموزشی حوزه پسماند در کتب آموزشی، مراکز آموزش شهروندی و صداو سیما در جهت ترویج فرهنگ تفکیک پسماند و کاهش تولید زباله بهره برد.

عزیزی مبحث بودجه و اعتبار را موضوع مهمی در تدوین برنامه‌های آموزشی و فرهنگی دانست و افزود: نگاه به حوزه پسماند در ابتدا باید فرهنگسازی و آموزش و در مرحله بعد، درآمدی باشد ما در سازمان مدیریت پسماند به صورت شبانه‌روزی مشغول انجام عملیات اجرایی هستیم و حضور افراد هنرمند و فرهنگساز قطعا می‌تواند کمک شایان توجهی به مجموعه ما در جهت خدمات‌دهی مناسبتر با اولویت حفظ محیط زیست در حوزه آموزش و تاثیرگذاری فرهنگی باشد.

وی اظهار کرد: اصلاح زیرساخت‌ها و تغییر شیوه سنتی جمع‌آوری و دفع پسماندها در اولویت کار ما قرار دارد به طوری که در آینده‌ای نزدیک، با مشارکت بخش خصوصی، تهران به ۸ پهنه تقسیم و هر پهنه دارای یک مجموعه مجهز بازیافت خواهدشد. همچنین در بخش نرم افزاری، پلتفرم‌ واحدی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد تا علاوه بر بحث آموزش، امکان رقابت اپلیکیشن‌های مختلف برای جذب شهروندان از طریق ارائه راهکارهای تشویقی در آن فراهم باشد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای بهره‌مندی از پلتفرم‌هایی نظیر آپ، اسنپ و هف‌هشتاد به منظور جذب مشارکت شهروندی، آموزش و آگاهی‌رسانی در حوزه پسماند، تصریح کرد: در همین راستا، فراخوانی از سوی سازمان منتشر شده تا با کمک افراد توانمند در زمینه تولید محتوا به شکل‌های مختلف، بتوانیم نقش موثرتری در بحث فرهنگسازی عمومی ایفا کنیم.

عزیزی از تولید روزانه پنج هزار و ۱۵۰تن پسماند در تهران خبر داد و گفت: افزایش تعداد غرفه‌های دریافت پسماند خشک از ۴۵۰ عدد به یک هزار غرفه، بالا بردن ساعت کاری و افزودن پنجشنبه و جمعه به روزهای فعالیت غرفه‌ها از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند برای جلب مشارکت حداکثری شهروندان در دستور کار قراردارد. همچنین اکنون این امکان فراهم شده که شهروندان علاوه بر مراجعه به غرف بازیافت می‌توانند با برقراری تماس با شماره ۱۳۷ داخلی هفت، درخواست خود را برای جمع‌آوری پسماندهای خشک مطرح کنند.

به گفته وی، طی ماه‌های آینده شاهد تغییرات مهم و تاثیرگذاری در حوزه مدیریت پسماند پایتخت خواهیم بود و امکان دسترسی و بهره‌مندی شهروندان از خدمات سریع جمع‌آوری و دریافت زباله، راحت‌تر و بیش از پیش فراهم خواهد شد.

نوزدهمین جلسه کمیته نظارت بر آموزش و فرهنگسازی با حضور محمدمهدی عزیزی مدیرعامل و محمد کیخا معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان، خسروی و قبادی نمایندگان کمیسیون محیط زیست و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، امیری مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران و گودرزی نماینده ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد.  

ضرورت آسیب‌شناسی، نیازسنجی و اجرای طرح‌های مطالعاتی جهت دستیابی به مدیریت واحد در بخش آموزش، پرهیز از موازی‌کاری، تاکید بر تعلیم و آگاهی‌رسانی مستمر و منسجم، تمرکز بر شفافیت اطلاعات ارائه شده و هم‌افزایی در راستای سیاستگذاری آموزشی همچنین چگونگی اجرا از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث حاضران در جلسه قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.