تولید سوخت خودرو از فاضلاب!

تولید سوخت خودرو از فاضلاب!

تولید سوخت خودرو از فاضلاب!

ممتازنیوز: تویوتا یکی از خودروسازان بزرگ جهان حامی کنسرسیومی است که در حال بررسی فرآیندی برای تبدیل لجن فاضلاب به هیدروژن است. این گاز برای استفاده در خودروهای که دارای سلول‌سوختی هستند، کاربرد دارد.

خودروهای مجهز به سلول‌سوختی فاقد انتشاز گازهای گلخانه ای و جایگزینی برای خودروهایی که با برق مستقیم شارژ می شوند، شناخته می شوند. عدم وابستگی به شبکه سراسری برق و در نتیجه نیروگاه هایی که اغلب زغال سوز هستند و همچنین دامنه حرکتی بیشتر از جمله دلایل معرفی آنها به عنوان جایگزین خودروهای پلاگین بوده است.
خودروهای مجهز به سلول‌سوختی از واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن برای تولید برق استفاده می کنند. خروجی اگزوز آنها نیز تنها آب است. اما یکی از موانع تولید انبوه این خودروها، فرآیند تولید هیدروژن است. شیوه های سنتی تولید هیدروژن پر هزینه و پیچیده هستند که شامل استخراج آن از گاز مایع طبیعی و یا سوخت های فسیلی می شود.
اما استخراج هیدروژن از لجن فاضلاب نسبت به شیوه های سنتی، ارزان تر و سازگارتر با محیط زیست اعلام شده است. بر همین اساس، انتشار کربن در این فرآیند به میزان ۷۵ درصد کاهش می یابد. شیوه جدید شامل خشک کردن لجن فاضلاب برای تولید گاز متان است. سپس، گاز متان مجددا حرارت داده می شود تا گاز هیدروژن غلیظی استخراج شود.
این کنسرسیوم، تجاری ساختن فرآیند جدید تا سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری کرده است. برخی از خودروسازان مطرح جهان مانند تویوتا، هوندا، هیوندای، نیسان و مرسدس بنز پروژه های تولید خودروهای سلول‌سوختی را در دستور کار خود قرار داده، اگرچه موانع و چالش های بزرگی مانند زیرساخت های سوخت گیری این خودروها همچنان باقی هستند.
به نوشته زیست نیوز، همچنین، در پژوهشی جداگانه که توسط دانشمندان “موسسه پژوهشی علوم صنعتی و فناوری” در کره جنوبی انجام شده، آنها موفق به تولید زیست‌سوخت از فاضلاب شده اند. دانشمندان این مرکز بوسیله شیوه ای جدید اقدام به استخراج چربی – از ترکیبات تولید زیست‌سوخت ها – از لجن فاضلاب کرده اند. این فرآیند شامل حرارت دادن لجن فاضلاب و استخراج چربی ها از آنها به جای استفاده از کاتالیزور می شود.
زیست سوخت ها از روغن های گیاهی مانند روغن کلزا یا روغن سویا و یا چربی حیوانات تهیه می شوند که میانگین هزینه ای ۸۰ سنتی را در پی دارد. اما استفاده از لجن فاضلاب به واسطه محتوای چربی بالای آن تنها ۳ سنت هزینه دارد. در نتیجه، توسعه و تولید زیست‌سوخت با این روش، توجه دانشمندان و کارشناسان را به سوی خود جلب کرده است.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.