تولید صنعتی «سوخت زیستی» از ریزجلبک‌های دریایی

تولید صنعتی «سوخت زیستی» از ریزجلبک‌های دریایی

تولید صنعتی «سوخت زیستی» از ریزجلبک‌های دریایی

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر از راه‌اندازی نخستین واحد صنعتی تولید سوخت زیستی در این پارک تا پایان پاییز سال جاری خبر داد.

به گزارش راسخون، دکتر مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تولید سوخت زیستی از ریزجلبک‌ها توضیح داد: چند سال پیش از این دکتر نسرین معظمی در پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران موفق به تولید سوخت زیستی از ریزجلبک‌های صنعتی شد که در نهایت دهکده دانایی پارک علم و فناوری خلیج فارس برای استقرار واحد صنعتی این سوخت، مناسب تشخیص داده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه عملیات عمرانی این طرح تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود، ادامه داد: این طرح به عنوان یک طرح ملی در شورای عالی عتف به تصویب رسیده و مقداری از اعتبار مورد نیاز خود را نیز دریافت کرده است. ضمن اینکه دانشگاه خلیج فارس به عنوان همکار ومجری طرح شناخته شده و قرار است تا سال به بهره‌برداری برسد.

تولید ۲۸۰ تن سوخت زیستی از هر هکتار کشت جلبک در هفته

به گفته دکتر محمدی این سوخت‌های زیستی، جایگزین بسیار مناسبی برای سوخت‌های فسیلی هستند. در فرآیند تولید سوخت از روغن ریزجلبک‌ها، ۶۰ درصد این جلبک‌ها در عملیات پرسینگ تبدیل به روغن می‌شوند و از ۴۰ درصد سلولز باقی مانده آنها نیز با عملیات تخمیر، اتانول به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: دوره رشد ریزجلبک‌ها در شرایط بهینه یک هفته است که در این مدت به حداکثر رشد می‌رسند و پس از آن فروپاشی می‌کنند. پیش بینی شده است که از هر هکتار کشت این جلبک‌ها در هفته ۲۸۰ تن سوخت زیستی تولید شود که مجموع آن در طول سال حجم بسیار بزرگی خواهد بود.

محمدی افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سوخت‌های زیستی، اسیدهای چرب غیر اشباع آنهاست که قدرت انجماد پایینی دارند و می‌توانند درآینده به عنوان سوخت هواپیماها و جت‌ها به کار گرفته شوند.

خلیج فارس، منطقه ایده‌آل تولید سوخت زیستی

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به اینکه این منطقه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای تولید سوخت زیستی است، اظهار کرد: تعداد روزهای آفتابی خلیج فارس در طول سال بسیار زیاد است و چون این جلبک‌ها فتوسنتز می‌کنند، دوره رشد کوتاه‌تری در این منطقه خواهند داشت. ضمن اینکه نزدیک به ۱۷۰ گونه ریزجلبک در خلیج فارس شناسایی شده‌اند که هر کدام از آنها می‌توانند مولد خوبی برای کشت در واحدهای تولید ریزجلبک و سوخت زیستی باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: این ریزجلبک‌ها برای رشد به نور خورشید و CO2 نیاز دارند که ما می توانیم برای تأمین CO2 مورد نیاز آنها به صورت مستقیم از اگزوز کارخانه‌های صنعتی استفاده کنیم که همزمان رشد مناسب ریزجلبک‌ها و تثبیت گازهای گلخانه‌یی و حفظ محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی هم اکنون تقاضا برای استفاده از سوخت زیستی بالا رفته است و شرکت‌های بسیاری نیز متقاضی سرمایه‌گذاری در تولید سوخت‌های زیستی و همچنین استفاده از این سوخت‌ها به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی با بهای کمتر هستند.

محمدی با اشاره به اینکه کشور ایران، هزار و ۸۰۰ کیلومتر در جنوب و ۹۰۰ کیلومتر در شمال، مرز آبی دارد، خاطرنشان کرد: از این ظرفیت می‌توان برای تولید سوخت زیستی و حتی غذا استفاده کرد چرا که ریزجلبک‌ها سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ هستند.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.