تولید طلای مایع در منطقه لاله زار کرمان/ بهترین اسانس گل رز به دست آمد

محمد رضا کدوری- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از اجرای این پروژه را ارزیابی عملکرد گل محمدی و تعیین ژنوتیپ هایی با عملکرد بالاتر و پایدارتر ذکر کرد و افزود: برای این منظور ژنوتیپهای مختلفی از گل محمدی از سراسر کشور جمع آوری و در استان کرمان کشت شد.

وی با بیان اینکه هر یک از نمونه ها (اکسشن ها) در آب و هوای منطقه استان کرمان دارای عملکردهای متفاوتی بودند، اظهار داشت: بیشترین سطح عملکرد گل محمدی در استان کرمان اکسشن های بومی استان بودند.

کدوری بهترین منطقه برای کشت گل محمدی در استان کرمان را رفسنجان و لاله زار دانست و خاطر نشان کرد: مناطقی که دارای تنش های اقلیمی باشند و اختلاف دمای شب و روز زیاد باشد به گونه ای که روزها دارای آب و هوای گرم و شبهای خنکی داشته باشند بهترین اقلیم برای کشت گل محمدی است که این شرایط در استان کرمان موجود است.

مجری طرح با اشاره به کیفیت گل های محمدی کشت شده در این استان توضیح داد: در این طرح بهترین عملکرد در منطقه لاله زار کرمان که دارای ارتفاع حدود ۲ هزار متر است، به دست آمد و بهترین اسانس گل محمدی را از این منطقه به دست آوردیم.

به گزارش مهر، گل محمدی به “طلای معطر” معروف است چراکه ماده اولیه کارخانه های عطر سازی در دنیا است. هر کیلو اسانس این گیاه ۲۰ میلیون دلار ارزش دارد از این رو امروز از آن به عنوان طلای مایع یاد می شود. در حالی که این گل برای اولین بار در ایران کشت شد و سپس به ترکیه و دمشق و از آنجا به بلغارستان رفت ولی در حال حاضر بغارستان تنها کشور صادر کننده اسانس گل محمدی در دنیا است.  

در این راستا استانهای مستعد پرورش گل رز درصدد توسعه کشت این گیاه و تولید اسانس برای افزایش ارزش افزوده در کشور هستند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.