تولید ماده‌ای برای بازیافت نفت از لجنهای نفتی/ پاکسازی مخازن نفت

۱۶م دیماه ،

دکتر فاطمه یزدیان- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی موفق به عرضه بیوسورفکتانت شدیم، افزود: این ماده با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی تولید و با استفاده از فناوری نانو خالص سازی شد.

وی نانو ذرات به کاربرده شده در این طرح را نانو ذرات اکسید آهن دانست و اظهار داشت: به سبب فرآیند تولید، این ماده زیست سازگار است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.
 

یزدیان هدف از تولید این ماده را پاکسازی و لایروبی مخازن نفتی به ویژه لجن‌های نفتی دانست که در مخازن نفتی تشکیل می‌شود و ادامه داد: با استفاده از این ماده می‌توان از رسوب و کلوخه‌ای شدن ۲۳ نوع لجن در مخازن نفتی جلوگیری کرد.
 

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به بیان عملکرد نانوبیو سورفکتانت پرداخت و توضیح داد: تزریق این ماده به مخازن نفتی سبب روان سازی و کاهش ویسکوزیته (چسبندگی) لجن می گردد. با کاهش ویسکوزیته لجن می‌توان نسبت به بازیافت نفت موجود در لجن سفت شده اقدام کرد.
 

مجری طرح، با بیان اینکه این ماده در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده است، خاطر نشان کرد: با استفاده از این ماده لجن نفتی که از مخازن نفتی جنوب استحصال شده، اقدم به بازیافت نفت از آن کردیم.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.