تولید پشن‌فروت در دستور کار قرار گرفت

تولید پشن‌فروت در دستور کار قرار گرفت

با توجه به قیمت تمام‌شده مناسب پشن‌فروت در ایران در مقایسه با بازارهای بین‌المللی، تولید انبوه این میوه گرمسیری به‌منظور رقابت در دنیا در دستور کار قرار گرفت.

قائم‌مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایانا در کشور گفت: پشن‌فروت یکی از میوه‌های گرمسیری است که تولید آن در باغ‌های میوه استان‌های شمالی کشور نسبت به قیمت تمام‌شده در بازارهای بین‌المللی ارزان‌تر است.

عنایت‌اله بیابانی افزود: با توجه به جایگاه صادراتی این میوه به همراه آووکادو، تولید انبوه آن توسط خانه کشاورز در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود با افزایش تولید، ایران بتواند در حوزه رقابت با بازارهای بین‌المللی پشن‌فروت‌های تولیدی خود را صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در داخل به هیچ‌وجه کیوی مصرف نداشت. البته اکنون نیز سرانه مصرف آن بسیار پایین است. چرا که در کشورهای اروپایی اگر فردی در روز یک عدد کیوی مصرف نکند، گمان می‌کند که مریض می‌شود.

بیابانی ادامه داد: در مورد میوه آووکادو نیز به همین منوال است و از آنجایی که قیمت این میوه در دنیا قیمت مناسبی است، با تولید آووکادوی با کیفیت و انبوه می‌توان صادرکننده این میوه بوده و با دیگر کشورها رقابت کرد.

فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان به سمت تولید فشن‌فروت که یک نوع میوه گرمسیری است، رفته‌اند، خاطرنشان کرد: تجربه تولید این میوه در کشور موفق بوده و خانه کشاورز در نظر دارد که تولید این میوه را توسعه بدهد.

وی با بیان اینکه در این‌گونه زمینه‌ها می‌توان با برنامه‌ریزی به تولید مناسب رسید، ادامه داد: اگر بر روی محصولاتی که در دنیا خریدار دارد و پتانسیل صادرات آن وجود دارد سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود، قطعاً نتایج مناسبی گرفته خواهد شد.

بیابانی درباره وضعیت مرکبات نیز تصریح کرد: کیفیت مرکبات در شمال ایران بسیار مطلوب است و طبق برآوردهای انجام شده، پیش‌بینی می‌شود حجم تولید امسال مرکبات بالای چهار میلیون تن باشد.

 

باید یک‌چهارم تولید مرکبات کشور صادر شود

قائم‌مقام خانه کشاورز یادآور شد: با این حجم تولید، می‌توان صادرکننده مرکبات بود و باید حداقل ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تن صادرکننده در این زمینه باشیم.

وی تأکید کرد: سرانه مصرف و تولید کشور مشخص است. بنابراین با اینکه باید مرکبات ارزان‌قیمت و باکیفیت تولید شود، بلکه باید در این زمینه صادرکننده نیز باشیم.

بیابانی نزدیکی ایران به روسیه که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مرکبات در دنیا است که سالانه حداقل ۵۰۰ هزار تن مرکبات از کشورهای مختلف وارد می‌کند را یک فرصت شمرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود که امکان صادرات به‌گونه‌ای مهیا شود تا صنعت مرکبات کشور بتواند از سهم واردات روسیه، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد./

 

خبرنگار: رضا مروتی

N-910620-02

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.