تولید ۳۴ قلم دارو با تکنولوژی بالا به زودی در مراکز رشد دانشگاههای کشور آغاز می گردد

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت :‌تولید ۳۴ قلم دارو با تکنولوژی بالا به زودی در مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی کشور آغاز می گردد .

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر مصطفی قانعی در حاشیه گردهمایی کشوری مراکز رشد و فناوری سلامت با اشاره به وارداتی بودن ۱۴۸ قلم دارو در کشور، اذعان کرد: از این تعداد، ۵۰قلم دارو بسیار گران و در بازار پرمصرف می باشند که از این تعداد تا کنون ۲۰ قلم دارو در کشور تولید شده و قرار است تولید حدود ۳۴ قلم دیگر هم بزودی در مراکز رشد آغاز شود.

دکتر قانعی با اشاره به فعالیت ۳۷مرکز رشد و فناوری سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اظهار داشت: از این تعداد، ۱۰مرکز در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت دارند و برای تولید داروهای بیوتکنولوژی تلاش می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا ۴ سال آینده حدود ۳۰۰دارو وارد بازار کشور می‌شود که از این تعداد، ۵۰قلم بسیار پرهزینه و با کاربرد وسیع است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تولید داروهای بیوتکنولوژی نیاز به کارخانه ندارد بلکه در یکصد متر فضا هم می‌توان نیاز دارویی کل آسیا را برآورده کرد اظهار داشت: در حال حاضر در شش دانشگاه کشور که یکی از آنها علوم‌پزشکی مشهد است، در حال آماده‌سازی این فضا هستیم.

دکتر مصطفی قانعی با بیان این که «یکی از مواردی که امروز دربارهٔ آن بحث می‌شود، موضوع داروهاست»، اظهار کرد: هم دانش موردنیاز برای تولید داروها در وزارت بهداشت تدریس می‌شود و هم در مراکز تحقیقاتی روی آن تحقیق می‌شود و نمونه نیمه‌صنعتی آن نیز در مراکز رشد و فناروی تولید می‌شود تا این چرخه کامل شود.

وی افزود: آنچه کشور ما را با واردات دارو مواجه کرده، دسته داروهای بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و نوترکیب می باشند، به نحوی که نیمی از اعتبار تخصیص یافته دارویی کشور، برای ۵درصد داروهای وارداتی صرف می‌شود که بالاترین تکنولوژی را دارند و نیم دیگر اعتبار تخصیصی دارو صرف ۹۵درصد داروهای تولیدی کشور می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر وب دا مبنی بر این که «از اقلام دارویی تولید داخل، چند درصد به مرحله صادرات می‌رسد؟»، اظهار کرد: صادرات داروی کشور حدود یکصد میلیون دلار است، در حالی که نسبت به واردات قابل توجه نیست و عددی نیست که بتوانیم دربارهٔ آن حرفی بزنیم اما آنچه قابل تأمل است این که بزرگترین سبب ناموفق بودن کشور در صادرات دارو، شعار خودکفایی بوده که از ابتدا، کارخانه را به قصدخودکفایی در کنار صادرات بنیان نگذاشتیم.

وی دربارهٔ راهکارهایی که می‌توان برای پیشبرد وضعیت موجود دارویی اتخاذ کرد، خاطرنشان کرد: باید حدود یک میلیارد دلار برای شرکت‌های دارویی هزینه و زیرساخت تولید را برای دستیابی به استانداردهای اروپایی (GMP ) و آمریکایی (GLP) مهیا کنیم .

دکتر قانعی تصریح کرد: این درحالیست که چون ما برای تولید داخل بسیار از این الزامات را برای شرکت‌کننده‌ها اجباری نکرده‌ایم، اگر بخواهند وارد عرصه صادرات شوند، باید تمام الزامات صادراتی را رعایت کنند.

دکتر قانعی در پاسخ به پرسش دیگر وب دا دربارهٔ چشم‌انداز وزارت بهداشت برای داروهای بیوتکنولوژی، گفت: آنچه قطعی است این که داروهای بیوتکنولوژی کارخانه نمی‌خواهند و در یکصد متر فضا نیاز دارویی کل آسیا را می‌توان برآورده کرد و بنابراین تهیه یکصد متر فضای GMPدار هم هزینه‌بر نیست و در حال حاضر در ۶دانشگاه که یکی از آنها در علوم‌پزشکی مشهد است، را در حال آماده‌سازی هستیم.

وی افزود: تولید داروهای بیوتک اگر راه بیفتد، می‌توانیم مواد اولیه دارویی را به مرز صادرات برسانیم و در این رابطه اولین صادرات را به روسیه داشتیم که استانداردهایش بسیار بالاست.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.