توماس فریدمن: مصر باید از تجربیات هند الگو بگیرد

۲۷م آذر ،

ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد، در صورتیکه مصر بعد از انقلاب در یک بازه زمانی ۱۰ ساله با تغییرات لیبرالی عمده چون قدرت گرفتن اقلیت‌ها روبرو نشود، دموکراسی در این کشور با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توماس فریدمن، ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز، در مطلبی نوشته است: در صورتیکه چنین اقدامات لیبرالی در مصر صورت گیرد، بازتاب اقدامات سیاسی در هند خواهد بود؛ کشوری که همین یک ماه قبل شاهد انتصاب “سید آصف ابراهیم” به سمت مدیر تازه اداره اطلاعات بود که از سوی مان موهان سینگ، نخست وزیر انتخاب شد. این فرد یک مسلمان است که در یک کشور هندو به یکی از بالاترین مقام‌ها منصوب شده است.

فریدمن در ادامه می‌نویسد: و این همان مساله‌ای است که در مصر شاهد هستیم که در آن یک مسیحی قبطی به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شده است.

وی می‌افزاید: این امر هم اکنون درست است. اما اگر یک یا دو دهه بدون اقدامات لیبرال بگذرد، دموکراسی در مصر با شکست مواجه می‌شود. هر آنچه که در مصر اتفاق می‌افتد بازتابی از اقدامات رخ داده در پاکستان و هند است که به واقع تاثیراتی بر آینده دموکراسی در تمام جهان عرب می‌گذارد.

ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به شش دهه خودکامگی و حکومت استبدادی در مصر و ایجاد دو دستگی شدید در این کشور، در ادامه این حقیقت را روشن کرده که سیاست مصر برای چندین دهه به بن بست رسیده و انحصاری شده بود؛ چند دهه‌ای که در هند رهبران سیاسی چون ماهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو و هم اکنون مانموهان سینگ یک تنوع فوق‌العاده و استثنایی را ایجاد کرده‌اند که به شدت انعطاف پذیر و دارای سیستمی انطباق‌پذیر است.

فریدمن بر این مساله تاکید می‌کند که حزب حاکم اخوان المسلمین مصر به چیزی بیشتر از پیروزی در انتخابات نیاز دارد تا به دموکراسی دست پیدا کند: “مصر باید به دنبال حمایت از فرهنگ احترام به همه و گفت‌وگوی صلح آمیز باشد؛ جایی که احترام به رهبران با استفاده از سازش به جای اعمال فشار و زور به دست می‌آید.”

وی به این موضوع اشاره کرد که مصر هم اکنون نیازمند توسعه در زمینه فرهنگ گفت‌وگو به صورت محترمانه و صلح آمیز به جای استفاده از تحریم‌ها و توطئه چینی‌ها و تهمت‌های آمریکا علیه احزاب این کشور است.

فریدمن مدعی شد که انتخابات بدون فرهنگ همانند کامپیوتر بدون نرم افزار است که کار نمی‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.