تونل توحید یکی از تمیزترین مکانهای پایتخت است

۱۷فروردین۱۳،

تونل توحید یکی از تمیزترین مکانهای پایتخت است

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه گاهی شهروندان در پایتخت پیاده راهی تونل می شوند که حضور طولانی آنها سبب مشکلات تنفسی می گردد گفت: در هیچ جای دنیا چنین صحنه‌هایی ملاحظه نمی‌کنیم.

به نقل از مهر، حجت الله بهروز با اشاره به جداسازی دو تونل رفت و برگشت توحید از یکدیگر گفت: برای آنکه در مواقع اضطرار دو تونل درگیر یک مشکل واحد نشوند با جداره های مقاوم در برابر آتش تونل رفت و برگشت توحید را از یکدیگر جدا کردیم.

وی ادامه داد: معمولا دو تونل درگیر مشکل واحد نمی‌شوند و در مواقع اضطرار از تونل مقابل برای فرار شهروندان استفاده می‌شود.در تونل توحید که تونلی سه لاینه است، برای زمانهای اضطرار دو تونل از هم جدا بود اما ما ترجیح دادیم میانه تونل ها از هم جدا باشد تا در مواقع خطر تونلهای دیگر نیز درگیر مشکل نشوند.

بهروز اضافه کرد: به طور مثال در زمان آتش سوزی بعد از نیم ساعت آلودگی وارد تونل مجاور می گردد. باید تلاش کنیم طی نیم ساعت اول تمامی مردم را از تونلها تخلیه کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، امکان اقدام موثری نیست.

جداسازی جداره تونل توحید

این مقام مسئول در شهرداری با بیان این که معمولا در دنیا اگر در یک سمت تونل درگیر ترافیک باشد سمت دیگر خلوت است گفت: ما در تونل توحید با بار سنگین ترافیک در دو طرف تونل روبه رو هستیم که این مسئله ای جدی است و سبب ایجاد آلودگی می گردد بنابراین ما به عنوان بهره بردار تونل تصمیم گرفتیم با جداره های ضدآتش این دو تونل را جدا کنیم که این نشان از اشتباه در ساخت تونل نیست بلکه اختلاف سلیقه فنی است.

۵۰ درصد خوردو های پایتخت زیر استاندارهای یورو

بهروز با تاکید بر این که پنجاه درصد خودروهای پایتخت از استاندارد یورو برخوردار نیستند تصریح کرد: این خودروها پنجاه تا صد برابر خودروهای تازه آلودگی تولید می کنند که این موضوع کار ما را در تهویه تونل سخت می کرد.

افزایش تصاعدی آلودگی هوا در پیک ترافیک

وی با بیان این که ممنوعیت تردد خودروها از خط اضطرار در تونل، سبب افزایش ۲۵ درصدی بار ترافیکی در تونل شد، گفت: ممکن است افزایش ۲۵ درصدی ترافیک در تونل سبب افزایش ۸۰ درصدی آلودگی هوا در داخل تونل شود. ما گاهی در قبل به ۴۵۰ پی پی ام، در داخل تونل می رسیدیم که بسیار خطرناک بود بنابراین یا تونل را می بستیم یا ورودی ها را تنگ می کردیم زیرا احتمال خطر برای شهروندان وجود داشت اما خوشبختانه درحال حاضر چنین مشکلاتی وجود ندارد.

پیاده روی در تونل توحید /صحنه هایی که تنها در تهران می توان ملاحظه کرد

مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که شهروندان برای تونل ایجاد می کنند ، گفت: گاهی شهروندان پیاده راهی تونل می شوند که حضور طولانی در تونل سبب مشکلات تنفسی می گردد، اما در هیچ جای دنیا ما چنین صحنه‌هایی ملاحظه نمی‌کنیم.

وی توضیح داد: میزان آلودگی هوا در تونل توحید ۶۰ پی پی ام است که به طور عادی اگر ۲۰ دقیقه در داخل تونل باشیم دچار مشکل نمی شویم اما طولانی تر شدن حضورمان در تونل ما را دچار مشکلات تنفسی می کند اما قرار نیست هیچ شهروندی بیش از ۲۰ دقیقه در داخل تونل باشد.

بهروز با تأکید بر ممنوعیت ورود موتورسواران و ماشین‌های سنگین در داخل تونل گفت: تابلوهای بسیاری برای ممنوعیت حضور پیاده‌ها موتورسوارها و … است اما متاسفانه بعضی به این اخطارها توجه نمی‌کنند. من نمی‌دانم عابر پیاده با چه دل و جرأتی داخل این تونل می‌شود؟ از آلودگی هوا که بگذریم، آلودگی صوتی موجود سبب آزار و اذیت عابران خواهد شد.

حضور یک پیکان در تونل توحید  معادل ۵۰۰ خودرو است

وی ادامه داد: بسیاری از خودروهای ما فاقد استاندارهای لازم می باشند که سبب افزایش آلودگی هوا در داخل تونل توحید می‌شوند. به طور مثال یک پیکان مدل ۴۸، ۵۰۰ برابر یک پژوی ۲۰۶ آلودگی تولید می‌کند و وقتی وارد تونل می‌شود مانند این است که ۵۰۰ خودرو از لحاظ آلودگی وارد تونل شده یا یک موتورسیکلت، ۶۰ برابر آلودگی تولید می‌کند، آنوقت شما چطور انتظار تهویه از ما دارید؟

موتورسواری وارونه در تونل توحید

بهروز در خصوص برخورد با موتور سواران متخلف در داخل تونل توحید گفت:متاسفانه به خاطر خوانا نبودن پلاک‌های موتورسواران اعمال قانون به راحتی انجام نمی‌شود. حتی ما یک بار در خروجی‌های تونل مأمور گذاشتیم تا هر موتورسواری که از تونل خارج شد را جریمه کند اما این سبب نشد که موتورسوارها از تونل استفاده نکند، حتی با وجود خطر بسیار آنها وارونه مسیر تونل را طی می کردند یعنی جدا از آلودگی هوای داخل تونل، جانشان نیز در خطر بود.

وی با اشاره به این که ۶ نفر در حوادث داخل تونل توحید کشته شده‌اند که همگی موتورسوار بوده‌اند، گفت: در حال حاضر عبور و مرور موتورسوار در داخل تونل بسیار کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران ادامه داد: ما هزینه‌های سنگینی را متحمل شده‌ایم تا خط اضطرار را خالی نگاه داشته و هنگام تصادف، خودرویی داخل تونل باقی نماند.

افزایش حس ایمنی در داخل تونل توحید

وی با اشاره به افزایش احساس امنیت شهروندانی که از داخل تونل توحید عبور می ‌کنند گفت: تلاش کرده‌ایم با اقدامات خود، مشکلات این تونل را برطرف کنیم و حس ایمنی را در مردم افزایش دهیم. به طور مثال مدتی پیش به سبب قطعی برق، تعدادی از جت‌فن های خود را در این تونل زیر بار نداشتیم بنابر این ورودی‌ها را تنگ و میزان تردد را کاهش دادیم، کسی از این موضوع احساس نگرانی نکرد و خبر آن هم مخابره نشد، زیرا با مدیریت صحیح، خطرات را، بسیار کاهش دادیم حتی چند وقت پیش نصف تونل توحید خاموش بود اما باز این موضوع سبب نگرانی کسی نشد چون مشکلی پیش نیامد و مردم احساس می‌کردند در حال عبور از یک محل امن می باشند. ما اگر مشکلی از قبیل قطع برق یا مشکلات فنی در تونل ایجاد شود تا برطرف کردن کامل آن، تونل را باز نخواهیم کرد.

تونل توحید یکی از تمیزترین مکانهای پایتخت

وی دربارهٔ بسته شدن تونل در بعضی شب‌ها گفت: هر تونلی به زمان خواب نیاز دارد که  معمول آن هفته‌ای دو روز است. مردم باید بدانند تونل زنده است و نیازمند رسیدگی است. در حال حاضر تونل توحید یکی از تمیزترین مکانهای پایتخت است و این تمیزی کف و دیواره ها به سبب رسیدگی است که به آن می گردد، بنابراین ما در بعضی از شب ها تونل را می بندیم تا بتوانیم بهتر به شهروندان خدمات رسانی کنیم.

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.