توهم غربی دربارهٔ افتادن ذخائر تخیلی اورانیوم سوریه به دست ایران!

۲۰م دیماه ،

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی ضمن اشاره به نگرانی کارشناسان هسته‌یی آمریکا و خاورمیانه دربارهٔ امنیت بیش از ۵۰ تن اورانیوم طبیعی سوریه که البته وجود آن فرض همین مقامات و کارشناسان است، مدعی شدند که احتمال انتقال این ذخائر به ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، دولت‌های غربی به شدت متوجه تسلیحات شیمیایی سوریه بودند و از احتمال افتادن این ذخائر به دست گروه‌های شبه نظامی نگران بودند. اما مقامات دولتی و کارشناسان هسته‌یی نیز در گفت‌وگو با فاینشنیال تایمز به ابراز نگرانی دربارهٔ ذخائر قابل توجه اورانیوم سوریه پرداختند.

در ادامه این گزارش با ادعای تلاش دولت اسد برای ساخت راکتور هسته‌یی در اکبار واقع در شرق سوریه ادعا می‌شود که سبب این نگرانی‌ها به این موضوع بر می‌گردد. با این حال سوریه تلاش برای ساخت راکتور هسته‌یی را تکذیب کرده است.

دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در این باره گفت که نگرانی‌های واقعی دربارهٔ اورانیومی وجود دارد که سوریه قصد داشته در اکبار استفاده کند.

بنابراین گزارش مقامات اطلاعاتی و کارشناسان که راکتور الکبار را نمونه‌ای طراحی شده براساس راکتور یانگ بیون می‌دانستند که سوریه با کمک کره‌شمالی در حال ساخت آن بوده، بر همین اساس و با مقایسه دو راکتور به این نتیجه رسیده‌اند که الکبار به حدود ۵۰ تن سوخت اورانیوم طبیعی برای فعال شدن نیاز داشته است و حالا این مقامات و کارشناسان که بر این اساس متقاعد شده‌اند سوریه ۵۰ تن اورانیوم داشته است، نگران امنیت آن می باشند و بیم دارند که به دست شبه نظامیان بیفتد و به دنبال آن می باشند که این ۵۰ تن اورانیوم کجاست.

جالب‌تر این که در پی این فرض و گمان‌ها این نگرانی مطرح می‌شود که ممکن است ایران به دنبال دست یافتن به این ذخائر اورانیوم باشد.

این‌جا هم با استناد به تصاویری ماهواره‌یی گرفته شده در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر از پایگاه اینترنتی مرج السلطان که ادعا می‌شود دولت سوریه در حال ساخت تاسیسات فرآوری اورانیوم سری در آن بوده – ادعایی که اصلا اثبات نشده – نتیجه‌گیری می‌شود که چندی جابه‌جا شده است.

فایننشیال تایمز می‌نویسد: مقامات تصدیق می‌کنند این که آیا در این پایگاه اینترنتی اورانیوم وجود دارد یا خیر مشخص نیست. اما می‌گویند سوریه تقریبا به طور یقین اورانیومی با کیفیت خوب را در اختیار داشته که ایران می‌کوشیده است از طریق بازار بین‌المللی آن را تهیه کند و مطمئنا انتقال این مقدار از سوریه به ایران از طریق هوایی ممکن است.

در ادامه این گزارش این مقامات که به نام‌شان اشاره‌ای نمی‌شود این طور فرضیه‌سازی می‌کنند اگر این اتفاق بیفتد و اگر ایران قصد ساخت یک تاسیسات مخفی اورانیوم دیگر را داشته باشد، این ذخائر “منبعی حیاتی” خواهد بود واحتمالا می‌تواند برای ساخت بمب به کار رود.

در عین حال بعضی از دیگر مقامات دربارهٔ حضور ایران در این سناریو تردید دارند. به طور مثال یک مقام اروپایی گفته است که ممکن است سوریه ۵۰ تن اورانیوم خالص داشته باشد اما این که خطر قرار دادن آن در اختیار ایران وجود دارد یا خیر موضوع دیگری است.

بنابراین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهارنظر در این باره اجتناب کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.