“تو این وضعیت اقتصادی کی تعطیل می‌کنه؟!”

مشاهدات میدانی در پنجمین روز تعطیلات سراسری تهران برای کنترل ویروس کرونا نشان می‌دهد که اصناف غیرضروری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که البته شرایط اقتصادی و نبود حمایت‌های دولتی در این وضعیت تاثیرگذار است.

به گزارش ممتازنیوز، فردا یکشنبه ٣ مرداد تعطیلات شش روزه پایتخت و استان البرز به پایان می‌رسد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همچنان این محدودیت‌ها اجرا نمی‌شود.

با گسترش موج پنجم شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان در استان‌های تهران و البرز، تمامی دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و گروه های پر خطر اصناف و مشاغل استان‌های تهران و البرز از سه شنبه هفته گذشته به مدت ۶ روز تعطیل شدند. 

همچنین با وجود اینکه با رایزنی‌های اتاق اصناف وضعیت فعالیت مشاغل در شرایط قرمز تغییر کرد و در حال حاضر هم به جز تهران و کرج در سایر استان‌های قرمز فقط فعالیت هفت شغل محدود شده است اما بر اساس مصوبه قرارگاه کرونا مقرر شد در این مدت صرفا فعالیت ۹ گروه صنفی شامل نانواییها، سوپرمارکت و بقالی، فروش محصولات لبنی، فروش محصولات پروتئینی( صرفا فروشندگان مرغ، گوشت و ماهی)، فروشگاه های زنجیره ای (صرفا بخش سوپرمارکتی، اقلام خوراکی، آشامیدنی و پروتئینی و بهداشتی)، فروشندگان ملزومات پزشکی و دامپزشکی، آژانس های تاکسی تلفنی، فروشندگان میوه و تربار، مراکز طبخ غذا، رستوران و فست فودها (صرفا بیرون بر) طی مدت شش روز تعطیلی اضطراری از تاریخ سه شنبه ۲۹ تیرماه تا پایان روزیکشنبه ۳ مرداد در استان های تهران و البرز مجاز باشد.

با این حال در حالی که فقط یک روز از این تعطیلات باقی مانده، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد صنوف،  محدودیت‌ها را رعایت نکردند. 

روز اول محدودیت‌ها یک فروشنده ظروف به ایسنا گفت که اگر مجبورش نکنند تعطیل نمی‌کند؛ چراکه حتی مغازه‌ای که اجاره‌ای نیست هر روز تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

دو مغازه‌دار دیگر در بخش پوشاک و لوازم کوه نوردی نیز قاطعانه گفتند که حاضر به بستن مغازه‌های خود نیستند.

یک فروشنده پوشاک می‌گفت کارمندان در هر حالت حقوق‌شان را دریافت می‌کنند و مغازه‌داران دیگر نمی‌توانند بدون درآمد بمانند.

امروز هم با یک مغازه‌دار صحبت شد و او در پاسخ به این که مگر مغازه‌ها نباید تعطیل باشند، گفت: گفته اند، ولی کی تو این شرایط اقتصادی تعطیل می‌کنه؟!

به نظر میرسد اعمال محدودیت در فعالیت مشاغل در موج‌های پی در پی ویروس کرونا بدون حمایت‌های دولت کار را به جایی رسانده که دیگر مشاغل تن به محدودیت‌ها ندهند. از ۱۹ تیرماه کشور وارد موج پنجم شد و وضعیت بسیاری از استان‌ها قرمز شد، اما با وجود اینکه فقط مشاغل گروه یک در شهرهای قرمز مجاز به فعالیت بودند، این محدودیت‌ها رعایت نشد و یک کارشناس امور اصناف نیز اخیرا به ایسنا گفته بود در شرایط فعلی اقتصادی و نبود حمایت‌های دولتی اصناف چاره‌ای جز تخلف ندارند!

البته این وضعیت دور از انتظار نبود؛ چراکه یک روز پس از شروع محدودیت‌ها، یعنی ۲۰ تیر ماه، رئیس اتاق اصناف تهران طی نامه‌ای به استانداری تاکید کرد که نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف بسیار بالاست و صاحبان صنوف و بازاریان تاکید دارند که باید همراه اصناف، سازمان‌ها و ارگان‌هایی از جمله بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و… نیز همگام با اصناف تعطیل شوند. او همچنین هشدار داده بود که اگر قرار باشد تعطیلی طبق روال گذشته صرفا برای حوزه اصناف اعمال شود، امکان نافرمانی صنوف از رعایت و پذیرش دستورهای صادرشده بسیار بالاست و ممکن است با چالش‌ و اعتراضات صنفی همراه شود.

طبق اعلام مسئولان صنفی، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد واحدهای صنفی اجاره‌ای هستند و نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵ درصد است و سهم حمل و نقل عمومی در گسترش بیماری خیلی بیشتر است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.