تکمیل طرح ملی اکتشاف مقدماتی شیل‌های بیتومینه در چهار محال و بختیاری

۱۱م دیماه ،

رییس اداره معادن صنعت، معدن و تجارت چهار محال و بختیاری گفت: شیل‌های بیتومینه حاوی مواد آلی گیاهی می باشند که به‌صورت قیر طبیعی در داخل رسوبات شیلی نمایان شده و برحسب درصد مواد آلی و نوع عناصر همراه آن به عنوان سوخت هیدروکربنه و کاتالیزور استفاده می‌شود.

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهار محال و بختیاری – اظهار کرد: عملیات پی‌جویی و اکتشاف مقدماتی شیل‌های بیتومین‌دار از سال ۸۶ توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در شهرستان کوهرنگ آغاز شده بود.

وی ادامه داد: از ۱۵ نوع ماده معدنی شناسایی شده در چهار محال و بختیاری شش نوع در حال بهره‌برداری و پنج نوع ماده معدنی تازه شامل کانسارهای پلی متال مس، سرب، روی و خاک‌های صنعتی کربناته، شیل‌های بیتومینه، سنگ آهن، دولومیت در حال اکتشاف است.

ابراهیمی تصریح کرد: این ماده معدنی در ساخت فیبرهای کربنی، تصفیه‌کننده‌های شیمیایی، رنگ‌سازی، کودهای گیاهی، صنایع دارو‌سازی و بهداشتی، تولیدات الیاف مصنوعی، تولید عایق‌های صنعتی و صنعت شیشه‌های رنگی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: توجه به موقعیت زمین‌شناسی و ساختار تکنوتکنیکی استان تجمع کانی‌های غیرفلزی نسبت به کانسارهای فلزی از گستردگی و تنوع بالاتری برخوردارند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.