تکمیل و بهره برداری آزمایشی مجموعه عروجیان بهشت زهرا(س)

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از تکمیل و بهره برداری آزمایشی مجموعه عروجیان بهشت زهرا(س) در زمینی به مساحت ۵/۶ هکتار و با بنای حدود ۱۸۵۰۰ متر مربع خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: این مجموعه با رفع برخی ایرادات جزئی و ارتقای سطح خدمات به شهروندان در آینده ای نزدیک به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
 علی اکبر توکلی نیا با اعلام این خبر ، درباره دلیل احداث این مجموعه اظهار داشت : ساختمان قدیم پذیرش و  سالن های تطهیر (غسالخانه) سازمان بهشت زهرا(س) که قدمتی حدود چهل سال دارد کاملاً فرسوده و دیگر جواب گوی تعداد متوفی و انتظار مراجعین نبود و از طرفی دیگر با بهسازی و بهینه سازی فضاها ، ایجاد ارتباطات منطقی بین آن ها امکان پذیر نبود و به همین جهت  ایجاب می نمود  تا ساختمانی  با در نظر گرفتن کلیه مشخصات فنی ، مهندسی ، بهداشتی ، ایمنی و  همچنین برگرفته از تعالیم والای دین مبین اسلام و نگرش آن به معاد و آخرت و نگاه به زندگی جاوید و حیات ابدی در خور شأن و منزلت آرامستان ام القرای مسلمین احداث و تجهیز شود .
وی افزود: از این رو با الهام گیری از مبانی معماری اسلامی، ایرانی  ساختمان جدید مجموعه عروجیان طراحی و احداث و تجهیز شد تا بتواند در زمینه تکریم ارباب رجوع، خدمت رسانی کامل و  منطقی و جامعی را نه تنها به شهروندان پایتخت ایران اسلامی  بلکه به تمامی کشور با چشم انداز ۵۰ ساله ارایه نماید.
توکلی نیا با بیان اینکه  کار احداث این مرکز در سال ۸۷  آغاز و اکنون پس از ۴ سال در مرحله  بهره برداری و افتتاح آزمایشی است ، تصریح کرد : در ساختمان جدید سعی شده  به فاکتورهای اصلی در احداث سالن تطهیر و پذیرش متوفی توجه خاص شود.
 از جمله  مسائل بهداشتی و ایمنی، دسترسی منطقی و آسان به کلیه خدمات مورد نیاز برای پذیرش متوفی و انجام تشریفات مرتبط با تکفین، تلقین و در نهایت تدفین  متوفی  مهیا و قابل ارایه باشد.
وی ادامه داد: از منظر دیگر با توجه به اینکه مراجعه کنندگان به این مکان دارای تألمات بسیار و گاه غیر قابل کنترل به جهت از دست دادن عزیز هستند با الهام از معماری اسلامی و ایرانی و همچنین فضابندی خاص و استفاده از مضامین و احادیث در کاشی کاری نصب شده یاد معاد را در ذهن مراجعه کننده بیدار و باعث آرامش روحی و روانی  وی می شود و این معنی را تداعی می کند که مرگ پایان نیست و آغاز است و مرگ حیاتی نوین و راهی دوباره و طلوعی مجدد است.به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) طراحی و ساخت مجموعه  جدید عروجیان  در محدوده جنوب شرقی بخش توسعه قدیم و حد فاصل توسعه قدیم و جدید در زمینی به مساحت  ۵/۶ هکتار و با بنای حدود  ۱۸۵۰۰  متر مربع  با هدف پاسخگویی به نیازهای کنونی و چشم انداز پنجاه ساله طراحی و اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه عروجیان شامل ساختمان های چهار ایوانی ، اداری و سالن های تطهیر  است ، خاطرنشان کرد: احداث یک باب مسجد مزین به نام بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) از جمله اقداماتی است که در این مجموعه صورت گرفته است.توکلی نیا ادامه داد : همچنین در این مرکز که به عنوان  یک مجتمع خدماتی اداری رفاهی متمرکز طراحی شده تمامی پیش بینی های لازم و احتیاجات  مراجعان و خانواده های داغدار از جمله بانک، ثبت احوال ، اورژانس ، غرفه های خدماتی و رفاهی و… پیش بینی شده است.
 وی در ادامه با بیان اینکه در ساخت این مجموعه از  استانداردهای زیست محیطی ، بهداشتی و  توجه به  توسعه  پایدار نیز استفاده شده است ، یادآور شد:  این مرکز مجهز به سالن های شست و شوی اضطراری ، سالن شست و شوی تبرعی ، سردخانه های  مورد نیاز در مواقع بحران ، کوره زباله سوز فاقد دود و خاکستر و بسیاری از تجهیزات لازم است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تصریح کرد:  همچنین این مجموعه مجهز به آخرین تکنولوژی انفورماتیک و دیتا سنتر ذخیره اطلاعات و سیستم های نمایشگر لحظه به لحظه  خدمات متوفی در سالن های انتظار و هم چنین  ال سی دی های بزرگ  و تعداد زیادی  دوربین آن لاین  جهت حفاظت و رفاه حال مردم است و به گونه ای طراحی شده است  که بتواند  به کل کشور خدمات رسانی  نماید و از حیث آمار متوفی نیز به صورت سراسری  و کشوری  تجمیع شود. هم چنین  نرم افزار تجمیع آمار متوفی نیز در این سیستم نصب شده که قابلیت سرویس دهی به سایر آرامستانهای کشور را نیز دارد./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.