تکنیک​های تیتر نویسی در ۱۳ فصل

۱۵اردیبهشت،

به گزارش خبرآنلاین، «تیترنویسی» اولین پژوهش نظری، تجربی در موضوع تیترنویسی است که در ۱۳ فصل طراحی شده و حاصل سال‌ها تجربه و تلاش نویسنده در روزنامه‌نگاری، سردبیری و تیترنویسی در مطبوعات کشور است. مجید رضاییان که از کارشناسان رشته‌ روزنامه‌نگاری است، تیترنویسی را تجربی‌ترین، ظریف‌ترین و در عین حال، سخت‌ترین فرم روزنامه‌نگاری می‌داند که برای همه‌ فرم‌های روزنامه‌نگاری از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه گرفته تا گزارش، یادداشت، سرمقاله و مقاله، و نقد به‌ کار می‌رود.

او در فصول مختلف کتاب ضمن بررسی ویژگی‌ها و ادبیات تیتر، به تشریح ۱۳ روش و تکنیک تیترنویسی می‌پردازد و با ذکر مثال‌ها و نمونه‌هایی از منابع مختلف، امکان درک فرآیندها و تکنیک‌های مورد استفاده در تیترنویسی را برای خواننده فراهم می‌آورد. این کتاب در ۱۳ فصل عنوان‌بندی شده و شامل یادداشت ناشر، مقدمه، پیوست و واژگان انگلیسی به فارسی همراه منابع و نمایه است. «تیترشناسی پیش از تیترنویسی، زبان تیتر، ساختار تیتر، اطلاعات، پیام و کارکردهای تیتر، ویژگی‌های تیتر، مکمل‌های تیتر، تکنیک‌های تیترنویسی، انواع تیتر، جایگاه تیتر در انواع و سبک‌های روزنامه‌نگاری، موسیقی در تیتر، تیترنویسی فرمی، تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی، تیتر و صفحه‌آرایی» از جمله عناوین فصل های این کتاب است.

نویسنده در قسمتی از این پژوهش می‌نویسد:

«تیتر، دشوارترین نقطه‌ کار روزنامه‌نگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می‌کنند. «تیتر» یا «میان‌بر رسانه‌ای» کار «نشان» و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روان‌ترین و مؤثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند، به‌طوری که به خواندن به‌ عنوان پیش‌زمینه‌ فهمیدن نیاز نداشته باشد. به عبارتی، اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود؛ تیتر است. در بخشی از کتاب در بحث «تئوری ربط» به تحقیقات «ویلسون و اسپربر» در این زمینه اشاره شده و این نکته مورد تأکید قرار گرفته است که تیترها باید به‌گونه‌ای طراحی ‌شوند که ربط بین متن‌ها و مخاطبان را بهینه سازند و خواننده را در فهمیدن بهتر متن یاری کنند. در واقع، رابطه‌ بهینه میان متن و مخاطب به‌وسیله‌ تیتر ایجاد می‌شود.»
 

در این اثر، نویسنده نمونه‌هایی از تیتر مطبوعات و رسانه‌های داخلی را در قسمت‌های مختلف بحث بررسی کرده و در انتهای هر فصل‌، تمرین‌ها و پرسش‌هایی را برای خواننده تدارک دیده است تا با انجام آن‌ها به درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از مباحث مطروح‌شده برسد.

چاپ اول کتاب «تیترشناسی» در ۱۹۲ صفحه و با قیمت هفت‌هزار تومان منتشر و به بازار عرضه شده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.