تیرافکن؛ جایگاه منحصر به فردی در تاریخ عکاسی ایران دارد

۲۱اردیبهشت،

سمیع آذر در گفت‌وگو با هنرآنلاین

به گفته علیرضا سمیع آذر؛ صادق تیرافکن اولین عکاس ایرانی بود که به عکاسی مفهومی روی آورد و عکس‌هایش جایگاه ویژه‌ای در بازارهای تجسمی و موزه‌های دنیا دارد.

علیرضا سمیع آذر در گفت وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری هنر ایران با ضایعه خواندن درگذشت صادق تیرافکن گفت: صادق تیرافکن یکی از عکاسان باسابقه ایرانی بود که جوایز بین المللی بسیاری نیز ازآن خود کرده بود و آثارش درب ازار تجسمی در عرصه بین المللی جایگاه ویژه ای داشت.

وی افزود: تیرافکن یکی از سرآمدان عکاسی ایران در عرصه بین المللی بود. او اولین عکاس ایرانی بود که به فتوآرت یا عکاسی مفهومی روی آورد و از این نظر جایگاه منحصر به فردی در تاریخ عکاسی ایران دارد.

به گفته سمیع آذر؛ تیرافکن به عنوان عکاس مسافرت های متعددی به کشورهای اروپایی داشت و دردل این سفرها با بسیاری از هنرمندان به نام جهان آشنا شد و با بعضی از آنها نیز همکاری های بسیار خوبی داشت و همین امر سبب شد که با موج نوینی از عکس به عنوان یک رسانه هنری آشنا شود.

وی با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه هنر مفهومی در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در اولین نمایشگاه هنر مفهمومی ایران که درسال ۱۳۸۰ موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد؛ صادق تیرافکن چند عکس مفهومی به نمایش گذاشت.

سمیع آذر ادامه داد: او در یکی ازنمایشگاه های هنر مفهومی به همراه “خسرو حسن زاده “یک چیدمان بزرگ عکس ارائه کرد که این اثر هنر مفهومی به شمار می رود؛ با استقبالی که از این اثر شد، نام هنرمندان مفهومی و پیشرو ایران در جهان و بازارهای تجسمی بر سرزبان افتاد.

او به همراه بهمن جلالی اولین عکاسان ایرانی بودند که عکس هایشان در اولین حراج های آثار تجسمی منطقه راه یافت.

به گفته این پژوهشگر و منتقد هنری؛ یکی از ویژگی های مشترک بهمن جلالی و صادق تیرافکن در این بود که آنها اولین هنرمندان ایرانی می باشند که از عکس به عنوان متریال برای هنر مفهومی استفاده کرده اند.

او افزود: صادق تیرافکن یکی از خوشنام ترین هنرمندان ایرانی بود که عکس هایش به موزه های معتبر و مهم ایران راه پیدا کرد و با راه‌یابی آثار او به موزه های جهان و فعالیت های مستقل سایر عکاسان ایرانی؛ نگاه جهان نسبت به هنر عکاسی ایران تغییر کرد.

به گفته سمیع آذر؛ تیرافکن در عکس هایش از بدن خودش به عنوان ماده کار استفاده کرد؛ او با عکس گرفتن از خودش و ترکیب آن با عناصر متنی و عبارت های کلامی و نشانه هایی از فرهنگ ایرانی توانست فصل مهم و تاثیرگذاری را در عکاسی مفهومی ایران بوجود آورد.

علیرضا سمیع آذر در پایان سخنانش درگذشت صادق تیرافکن را ضایعه بزرگی برای جامعه هنری ایران و جهان عنوان کرد و درگذشت او را به خانواده اش تسلیت گفت.

انتهای پیام/

۳۲/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.