ثانیه های انتظار پشت چراغ قرمز را تاب بیاور!

۲۳ آبان ،

ترافیک، چراغ قرمز، شلوغی ثانیه هایی که شاید تلف می شوند، اما گاهی جایی و به اشخاصی تبسم و شادی می بخشند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،شیشه ماشین را پائین تر می دهد و به آرامی آهی می کشد احتمالاً از ترافیک خسته شده، چراغ قرمز می گردد، شمارشگر چراغ عدد ۶۰ را نشان می دهد با اینکه به اطراف نگاه می کنید اما گویی چیزی نمی بیند، فکر می کنم کارهایی که از صبح انجام داده را مرور می کند و شاید موضوعی مهم ذهنش را درگیر کرده، شاید اجاره خانه، پیدا کردن ضامن برای وام، شاید بچه ها تعطیل شدن و او هنوز نرسیده است شاید و شاید….

مریم ۹ ساله از لابه لای ماشین ها یکی یکی رد می گردد، آقا گل، گل می خری؟ گل… چندتای آخرش آقا، آقا با شمام، گل نمی خوای؟ نکاهش می کند اما امگار او را نمی بیند، آق داره سبز میشه می خوای؟

به دوش کشیدن بار زندگی در سنین کودکی آسان نیست و این همه مصائب برای گل فروش کنار خیابان بسیار بسیار است، او هم کودکی است مثل هزاران کودک دیگر و در این سن و سال کودکی باید در دست همسن و سالانش به بازی کودکانه بپردازد، تحصیل کند و به فکر رویاهای آینده اش باشد.

احمدی جامعه شناس در این باره گفت: اگر نگاهی به خیابان های تنهران بیندازیم حضور کودکان کار در سرمای زمستان و گرمای تابستان در خیابان ها، طی سال های اخیر در بیشتر نقاط کشور رو به گسترش است و این یکی از معضلات اساسی اجتماعی است که جامعه ما هم اینک با آن روبرو است.

احمدی در ادامه با اشاره به آسیب ها و صدمات فراوان روانی و جسمی که از ناحیه فعالیت های حرفه ای به کودکان کارگر وارد می گردد تأکید کرد: به سبب ممنوع بودن اشتغال به سبب قوانین و مقررات موجود، این کودکان از مفاد قوانین کار و تأمین اجتماعی نیز خارج می باشند و بنابراین هیچ مزایایی برای کار پرزحمت خود دریافت نمی کند و از هیچ حقوقی نیز برخوردار نیستند که این امر سبب سوء استفاده کارفرمایان از این کودکان شده است.

صدای بوق بوق پشت سر هم شنیده می گردد، چقدر عجله و تعجیل و چه خواهشی در چشمان مریم که از ثانیه ها برای نگذشتن التماس می کند، شاید دخترک می خواست ۶۰ ثانیه، ۶ دقیقه باشد و شاید آن راننده می خواست که ۶۰ ثانیه، ۶ ثانیه باشد.

ثانیه ها می گذرند و اما برای هر کدام از ما چگونه؟/ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.