ثبت دایمی پسوند اینترنتی PersianGuLf، پاسخ کوبنده به حذف نام «خلیج فارس» از نقشه گوگل

ثبت دایمی پسوند اینترنتی PersianGuLf، پاسخ کوبنده به حذف نام «خلیج فارس» از نقشه گوگل

با حمایت از ثبت جهانی پسوند اینترنتی PersianGULf، نام خلیج فارس برای همیشه در جست‌وجوی گوگل قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، گوگل در هفته‌های اخیر در تخلفی آشکار و با نقض قوانین بین الملل اقدام به حذف نام خلیج فارس از سرویس نقشه گوگل کرد. اگر معادل نام خلیج فارس به زبان‌های مختلف را در نقشه گوگل جستجو کنید، این برنامه شما را به محل خلیج فارس برروی نقشه هدایت می‌کند بدون آنکه نام آن برروی صفحه وجود داشته باشد. با وجود این اگر کاربر اینترنتی، عنوان خلیج مجعول ع رب ی را هم در نقشه گوگل جست‌وجو کند، به محل خلیج فارس هدایت می‌شود بدون آنکه حتی این نام نیز روی آن درج شده باشد.

گذشته از دلایل این اقدام توسط بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنت، تلاش در جهت مقابله با این عمل در شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر بوده که هر ایرانی از آن استقبال می‌کند.

یکی از اقدامات در حال انجام در این راستا، درخواست ثبت دایمی پسوند جدید اینترنتی PersianGuLf (دات پرشن گلف) در موسسه آیکن است که مراحل نهایی ارسال درخواست را طی می‌کند و برای کسب نتیجه نیاز به ثبت حمایت ایرانیان دارد.

به همین منظور از یک سیستم را‌گیری اینترنتی استفاده شده است که هم وطنان می‌توانند از طریق آدرس www.DotpersianGuLF.org به آن وارد شده و با ورود نام و ایمیل خود آن را امضا کنند.

ثبت این پسوند در اینترنت به مفهوم ایجاد هزاران وب سایت جدید با این پسوند و متعاقب آن گسترش این نام در اینترنت خواهد بود. هر وب سایتی که تحت پسوند PersianGuLf ایجاد شود هزاران بیننده خواهد داشت و این افراد کسانی خواهند بود که به صورت روزمره با این نام سر وکار خواهند داشت. از سوی دیگر موتورهای جستجوی اینترنت، از جمله گوگل چاره‌ای جز پوشش دادن کلمه ‌ PersianGuLf در فهرست دامنه‌های اینترنتی نخواهند داشت.

به گفته کارشناسان نکته جالب توجه درباره این پسوند این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس که اخیراً نیز ادعاهایی را بر روی نام این خلیج و جزایر سه گانه ایرانی آن آغاز کرده‌اند در نهایت مجبور به استفاده از نام خلیج فارس برای نام‌های دامنه خود خواهند شد. چرا که شهرهای حاشیه خلیج فارس (مانند دبی، شارجه و…) چاره‌ای جز ثبت دامنه‌های مربوط به خود در پسوند PersianGuLf نداشته و در صورت عدم استفاده از این نام‌های دامنه توسط هر کس قابل خریداری و استفاده است.

تحلیلگران می‌گویند در چنین شرایطی بهتر است که خود این کشورها به استفاده از نام دامنه خود اقدام کنند. با این اوصاف، مشاهده وب سایتی با عنوان www.dubai.persiangulf در آینده نزدیک چندان دور از ذهن نخواهد بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.