ثبت دو رکورد تاریخی در بورس تهران – اخبار اقتصادی

با جهش۶۹۲ واحدی شاخص و ورود به کانال ۲۸ هزار واحدی که برای نخستین بار رخ داد، بورس ۴۶ساله ایران مانند یک وزنه بردار قوی دو رکورد تاریخی در رویایی ترین روز از خود به جا گذاشت.

بعد از تاریخی شدن بورس در روز گذشته با ثبت بالاترین عدد ممکن شاخص یعنی ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد، ۵ مهرماه هم در تاریخ بازار سهام و اقتصاد کشور ثبت شد تا از این پس دوره تازه ای برای فعالیت های بورس تهران تعریف شود، چرا که امروز دو رکورد تاریخی و جدید دیگر برای ویترین اقتصادی کشور ثبت شد.

براساس این گزارش،طی هفته های اخیر بازارهای ارز و سکه و طلا و سایر کالاها با التهاب رشد قیمت ها مواجه شدند اما فعالان بازار سرمایه هم بیکار نماندند  و از این رشد و نوسان استفاده کرده و با تحلیل هایی در مورد آثار رشد ارز اقدام به خرید سهام شرکت های آینده دار و ارزنده کردند تا بیش از این از قافله سایر بازارها عقب نمانند.

رشد ارز در کنار آزادسازی کالاهایی مانند سیمان و فلزات و شایعه آزادسازی قیمت خودرو، افزایش نقدینگی جامعه ،رشد تورم،عطش مردم به خرید آن هم با هدف پوشش درصدی از کاهش ریال، بی اعتنایی به تحریم ها، افزایش سودآوری شرکت ها و در پیش رو بودن ارایه گزارش های ۶ ماهه شرکت ها (خصوصا”شرکت های صادر کننده محصول و منتفع از رشد ارز) همگی دست به دست هم دادند تا بازار سهام هم بعد از ماه ها شاهد رونق همه جانبه و ثبت رکوردها باشد.

در این میان نشانه هایی رونق از نیمه دوم مرداد خصوصا” از ۲۱ مرداد با رشد ۱۶۹ واحدی شاخص هویدا شد و یک نفس تا ۱۸ شهریور ادامه یافت تا رکورد طولانی ترین دوره رشد شاخص هم شکسته شده و این متغیر قادر به بازپس گیری کانال های از دست ۲۴ و ۲۵ هزار واحدی شود و در ادامه بعد از چند نوسان،کانال های ۲۶ و ۲۷ هزار واحدی را در ۲۵ شهریور و دوم مهر فتح کند.

این روند منجر شد تا روز گذشته شاخص بورس با جهش ۳۵۹ واحدی به بالاترین رقم ممکن خود در عمر ۴۶ ساله بازار سهام یعنی ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد هم برسد و مسئولان بازارسرمایه هم سر خوش از این رویداد تاریخی در رادیو و تلویزیون حضور یابند. 

اما امروز رویایی ترین و تاریخی ترین روز بورس در عمر ۴۶ ساله شد. چرا که درحالی تقریبا” همه شرکت های بزرگ و گاه متوسط از همان شروع معاملات با صف خرید سنگین و رشد ۴ درصدی قیمت هر سهم روبرو شدند که شاخص بورس در یک ساعت اول از نیمه کانال ۲۷ هزار واحدی عبور کرد و حوالی ساعت ۱۰و۳۰دقیقه برای نخستین بار از قله ۲۸ هزار واحدی عبور کرد. قله‌ای که مدت ها آرزوی مسئولان و فعالان بازار بود و بالاخره به سختی و بعد از مدت ها انتظار فتح شد. شاخص در پایان معاملات هم در عدد ۲۸ هزار و ۱۳۲ واحد جا خوش کرد و منتظر هفته آینده شد.

اما این پایان روز رویایی و تاریخی شاخص در صد و بیست و چهارمین روز کاری سال جاری نبود.

تشدید رونق بازار و عطش به خرید سهام شرکت ها (حتی شرکت هایی که حرفی برای گفتن نداشتند) موجب شد تا رکورد بیشترین رشد روزانه ارقام شاخص هم در ۴۶ سالگی بورس شکسته شود، چرا که تا بیش از این بالاترین جهش دماسنج بازار مربوط به ۴ شهریور ۸۸ با ۵۹۳ واحد بود و تا به امروز سابقه نداشت که شاخص در یک روز موفق به پرش ۶۹۲ واحدی (معادل ۲٫۵ درصد)  شود.

به این ترتیب بود که امروز بورس مانند آن قهرمان وزنه برداری شد که در یک روز و با دو حرکت یک ضرب و دو ضرب، تاریخی ترین روز خود را رقم زد تا متغیر ارزش روز بازار سهام هم به بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد تومان برسد. متغیری که البته هنوز از رکورد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی فاصله دارد.

در این رکورد رشد سهام بزرگترین شرکت بورس یعنی مخابرات بسیار موثر بود و این شرکت  بعد از مدت ها سیر نزولی قیمت هر سهم ، امروز با ۴ درصد رشد به تنهایی ۷۷ واحد شاخص را بالا برد.شرکت های ملی مس ، فولادمبارکه، سرمایه گذاری غدیر، چادرملو، گل گهر، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسیان و توسعه معادن و فلزات هم هر کدام با اثر ۷۱ تا ۱۸ واحدی نقش زیادی در ثبت این روز رویایی بورس داشتند.

علاوه بر شکسته شدن این دو رکورد تاریخی،رکورد معاملات روزانه سهام درسال جاری که تا پیش از این۱۲۷ میلیارد تومان بود شکسته شد و با داد و ستد بیش از ۵۱۱ میلیون سهم ، بالغ بر ۱۵۱ میلیارد تومان جابجا شد. دراین حجم شرکت های مخابرات، پتروشیمی پردیس و پالایشگاه بندرعباس با معامله ۸۳، ۴٫۸ و ۷۵ میلیون سهم دارای ارزش معاملات ۱۹٫۱، ۱۷٫۱ و ۱۲٫۹ میلیارد تومانی بودند.

با این همه باید گفت هرچند شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها در روزهای گذشته رشد قابل توجهی کرده اما میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس که سال گذشته فقط ۹ درصد بود، در ۷ ماه سال جاری به حدود ۸٫۵درصد رسیده که در مقایسه با بازدهی های ۳۰ تا ۷۵ درصدی بازارهای رقیب در سال جاری فاصله زیادی دارد.

علاوه بر این بسیاری از سهامداران خصوصا” افراد حقیقی هنوز قادر به جبران زیان های حداقل ۱۰ تا ۵۰ درصدی و گاه تا ۷۰ درصدی خود طی دوسال اخیر نشده اند اما این موضوع مانع از رعایت احتیاط و پرهیز از رفتارهای هیجانی و تصمیم گیری براساس تعقل و تحلیل نمی شود.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.