ثبت رکورد سرعت انتقال داده‌ای در جهان

جام جم آنلاین: گروهی ازمحققان موسسه تکنولوژی توکیوی ژاپن از یک دیود تونـلی تشدیدکننده (RTD) استفاده کردند که در آن با افزایش جریان، میزان ولتاژکاهش می‌یابد، درنتیجه باعث تشدید فرکانس عملکردی دیود و تولید امواج در باند تراهرتز می‌شود با کاربرد RTD، محققان می‌توانند سیگنال ۵۴۲ گیگاهرتز را ارسال کنند که به انتقال نرخ داده‌ای سه گیگابایت در ثانیه منجر خواهد شد.

این مساله باعث شکستن رکورد انتقال داده‌ای نسبت به نوامبر سال گذشته می‌شود. در حقیقت دانشمندان ژاپنی بر این باورند که میزان انتقـال داده در این روش ۲۰ برابر بیشتر از اندازه‌های امنیتی وای‌فای (Wi Fi)است.

وای‌فای مخفف کلمه وایرلس فیدلیتی (wireless fidelity) است که به عنوان یک شبکه بی‌سیم عمل می‌کند و برای پیشبرد اهداف خود از امواج رادیویی بهره می‌گیرد. این سیستم شباهت زیادی به یک ارتباط رادیویی دوطرفه مانند بی‌سیم پلیس دارد.

Wi Fi اغلب در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های جدید به کار می‌رود، در حال حاضر به جای استانداردwifi از وایمکس (WiMax) استفاده می‌شود.

محققان بیشتر روی فرکانس‌های باند تراهرتز تمرکز می‌کنند، هرچه کاربران به دنبال نرخ داده‌ای بیشتری باشند، عملکرد باندهای با فرکانس پایین استاندارد، ضعیف‌تر خواهد شد.

باند تراهرتز که تی‌رای (T-RAY) نیز نامیده می‌شود، گنجایش بیشتری برای انتقال داده‌ای دارد و می‌تواند برای بخشی از طیف الکترومغناطیس میان مادون قرمز و نور مایکروویو به کار رود و اطلاعات را با سرعت ۱۰۰۰ برابرسریع‌تر از استانداردهای بی‌سیم امروزی (فرکانس گیگاهرتز) انتقال دهد.

اگر سیستم فوق را با میزان گنجایش تکنولوژی امروزی مقایسه کنیم، قابلیت تغییر فرکانس نور با چنین پهنای باندی می‌تواند میزان اطلاعات انتقالی را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش دهد، این همان کشفی بود که دانشمندان مدت‌ها به دنبال آن بودند.

فناوری بسرعت درحال پیشرفت است و نمی‌دانیم که در آینده این تکنولوژی‌ها چه تاثیراتی روی زندگی ما و محیط اطرافمان خواهد گذاشت، باید صبر کرد و نتایج آن را در آینده مشاهده کرد.

  spacemart – مترجم: نرگس عبداللهی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.