ثبت سفارش مثل دوره برزخ است/ ۷طرح فولادی فاینانس شدند

۰۱م آذر ،

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ممنوعیت ثبت سفارش به معنای توقف موقت و بررسی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدی غضنفری در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در رابطه با ممنوعیت ثبت سفارت بعضی از کالاها توضیح داد: کالاهای وارداتی سه خانواده می باشند. دسته اول کالاهای اساسی و مواد اولیه می باشند که ارز مرجع می‌گیرند. دسته دوم مواد اولیه تولید صنعتی و کشاورزی، مواد پایه ‌کالاهای واسطه و کالاهای نیم ساخته می باشند که ارز مبادلاتی می‌گیرند. دسته سوم هم کالاهای لوکس تمام ساخته هستتند که در اولویت ۱۰ قرار دارند.

وی دربارهٔ کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شود تصریح کرد: ضرورتی برای واردات آنها نیست و فعلا ثبت سفارش‌ برای آنها ممنوع شده که البته این به معنای ممنوع شدن واردات‌شان نیست.

او با بیان اینکه دوره ثبت سفارش مثل دوره برزخ است اظهار کرد: در این دوره بررسی می‌کنیم آیا واردات را آزاد و یا ممنوع کنیم. البته آنها که از قبل برگ ثبت سفارش دارند واردات را انجام می‌دهند اما کالاهای خانواده سوم نه ارز مبادله‌ای و نه ارز مرجع دریافت می‌کنند اما مردم خیال‌شان راحت باشد، چون به هیچ وجه واردات کالایی که در بازار به اندازه نیاز نباشد و در داخل تولید نشود متوقف نخواهد شد.

وی دربارهٔ کالاهای الویت نهم توضیح داد: اولویت نهم مجموعه کالا و ماشین‌آلاتی می باشند که صنعتی می باشند و برای خطوط تولید به حساب می‌آیند و جزو مایحتاج روزمره مردم نیستند.

غضنفری همچنین در رابطه با آزاد شدن واردات خودرو گفت:‌ خودروها به دو گروه کم مصرف و پرمصرف تقسیم شده اند که زیر ۲۰۰۰ سی سی کم مصرف است و در اولویت ماست اما بالاتر از آن در گروه ۱۰ به حساب می‌آید که ورودشان ممنوع است.

وی همچنین در رابطه با افزایش قیمت خودرو گفت: هر افزایش قیمت خارج از مصوبه سازمان حمایت سبب می‌شود که کار به تعزیراتی شدن کشیده شود.

او همچنین خبری در حوزه صنایع معدنی داد و گفت:‌ کار فاینانس هفت طرح فولادی که در هفت نقطه کشور در حال احداث است به سرانجام رسیده و طرح‌ها قبلا با منابع دولتی ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشتند و دولت تصمیم به تکمیل آنها گرفته و فاینانس طرح‌ها نهایی شده که سبب می‌شود سرعت پروژه‌ها بالا رود و انشاءالله در سال آینده شاهد افتتاح این هفت طرح هستیم که هفت میلیون تن به ظرفیت تولیدی کشور اضافه می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.