ثبت نام وام فرزندآوری سال ۱۴۰۰ برای فرزند اول (اسفند ۱۴۰۲) | سامانه ثبت نام وام نوزادان

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی دستورالعمل ثبت نام وام فرزندآوری سال ۱۴۰۰ را برای اجرا در اردیبهشت ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ کرد، بر این اساس پدران نوزادان متولدین ۱۴۰۰ به بعد میتوانند به سامانه ثبت نام وام فرزندآوری مراجعه نمایند. ضمنا مبلغ وام فرزند آوری به تعداد فرزند و اینکه نوزاد متولد شده فرزند چندم خانواده است بستگی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

وام فرزند آوری سال 1400
وام فرزندآوری

در این بخشنامه صراحتاً تاکید شده است،”بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک های عامل تأمین کند.

بر این اساس بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت وام فرزندآوری اقدام کنند. مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانکهای عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می باشد. عدم اجراء یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

ثبت نام وام فرزندآوری

ثبت نام وام فرزندآوری

در پاسخ به این پرسش که وام فرزندآوری به متولدین چه سالی تعلق میگیرد به اطلاع میرساند، در سامانه ثبت نام وام فرزندآوری برای فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند اعطا میشود که مبلغ آن از ۲۰ میلیون تومان تا ۱۵۰میلیون متغیر می‌باشد و به تعداد فرزند و اینکه بچه متولد شده فرزند چندم خانواده است بستگی دارد.

مبلغ در نظر گرفته شده در سامانه ثبت نام وام نوزادان ۱۴۰۰ در اسفند ۱۴۰۲ را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

وام فرزند چندممبلغ وامزمان بازپرداخت
مبلغ وام فرزند اول۲۰ میلیون تومان۳۶ ماه
مبلغ وام فرزند دوم۴۰ میلیون تومان۴۸ ماه
مبلغ وام فرزند سوم۶۰ میلیون تومان۶۰ ماه
مبلغ وام فرزند چهارم۸۰ میلیون تومان۷۲ ماه
مبلغ وام فرزند پنجم و بالاتر۱۰۰ میلیون تومان۸۴ ماه

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد لحاظ می گردد. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه ای به منظور ثبت نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت وام فرزندآوری ایجاد کند.

بازپرداخت وام فرزندآوری

دوره بازپرداخت وام فرزندآوری برای هر یک از تسهیلات به ترتیب برای فرزند اول ۳۶ ماه، فرزند دوم ۴۸ ماه، فرزند سوم ۶۰ ماه، فرزند چهارم ۷۲ ماه و فرزند پنجم ۸۴ ماه است.

وام فرزند بدون نیاز به سپرده‌گذاری بوده و بازپرداخت اقساط آن پس از شش ماه تنفس آغاز می‌شود.

در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

اقساط وام فرزندآوری چند درصد است؟

اقساط وام فرزندآوری حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.

متقا ضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۱/۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند.

وام تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

گفتنی است، متقاضیان می توانند به سامانه ثبت نام وام فرزندآوری به نشانی https://ve.cbi.ir مراجعه کنند.

دستور العمل سامانه ثبت نام وام نوزادان ۱۴۰۰

در راستای اجرای ماده (۱۰) “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند راه اندازی و همچنین حسب جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور العمل ذیل اقدام می نمایند.

۱ ـ شرایط عمومی متقاضیان وام فرزند

۱-۲- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲-۳- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

۲-۴- متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام نمایند.

۲-۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

۶-۲- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می گیرد.

۲-۷- در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل  به کودک بعدی امکان پذیر است.

۲-۸- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر ، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

۲-۹- براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲٫۵ نباشد . (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)

۲-۱۰- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.
 

۲ – حداقل مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل :


۳-۱- صل و کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و فرزند

۳-۲- اصل و کپی کارت ملی پدر

۳-۳-کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت

۳-۴-کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام


۳ – شرایط ضامن برای دریافت وام فرزندآوری

حسب بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند مبتنی بر اعتبار سنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و با دوره تنفس شش ماهه پرداخت می شود.
 

۴ ـ نحوه ثبت نام و مراحل دریافت وام فرزندآوری

۵-۱- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق سامانه ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.

۲-۵- متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه نمایند.

۳-۵- در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و می باید مجدداً ثبت نام نمایند.

۴-۵- پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان ۴۵ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و می باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.

تا این لحظه ۶نظر ثبت شده
  1. جباررضایی:

    سلام من الان مشکل مالی دارم به این پول نیازدارم

  2. اسد:

    سلام خسته نباشید بنده داری فرزند دو قلو هستم الان ۲ماه برای وام فرزند اوری ثبت نام کردم شعبه بانک رفا استان یاسوج شهرستان باشت ولی هنوز جواب نیومده..به این میگن وام فوری

  3. میلاد کیخا:

    وام بچه

  4. فرشاد پاشایی فر:

    وام فرزند آوری سال ۱۴۰۰

  5. رضا:

    سلام خسته نباشید واقعا من به این پول نیاز دارم

  6. رضا:

    سلام من پول لازمم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.