ثبت ۱۰ هزار مورد سکته قلبی در ۵ ماه اخیر/ سامانه کم‌ شماری دارد

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ از شهریورماه سامانه ثبت سکته‌های قلبی راه‌اندازی شده است و تا به امروز ۱۰ هزار مورد را ثبت کرده اما با این وجود، این آمار همه موارد سکته قلبی نیست.

کوروش اعتماد در گفت‌وگو با فارس افزود: سامانه ثبت سکته‌های قلبی در شهریورماه راه‌اندازی شده و ۱۰ هزار مورد را نشان می‌دهد که احتمال می‌رود تا همین لحظه به ۱۱ هزار مورد نیز رسیده باشد.

وی ادامه داد: سامانه ثبت سکته های قلبی در ۸۳ درصد بیمارستان‌های کشور مستقر شده اما هنوز ارزیابی مناسبی از اینکه چند درصد بیماران در این سامانه ثبت‌ شده‌اند، وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: به عنوان مثال بیمارستانی در شهرستان تعدادی از سکته‌های قلبی را ثبت می‌کند اما دقیقاً‌ نمی‌دانیم که این آمار از میان چند بیمار سکته قلبی برآورد شده است.

اعتماد افزود: بنابراین علی‌رغم راه‌اندازی این سامانه پوشش ۱۰۰درصدی بیماران نشان داده نمی‌شود و این در حالی است که قطعاً کم شماری‌هایی وجود دارد و آمار ارائه شده کمتر از واقعیت است.

وی در مورد ثبت موارد سکته قلبی در ارتباط با تشدید آلودگی هوا گفت: نمی‌توانیم به این زودی‌ها در این مورد قضاوت کنیم چراکه این موضوع نیازمند بررسی دقیق در یک دوره زمانی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: باید حداقل یک سال از زمان ثبت سکته‌های قلبی در ارتباط با آلودگی هوا بگذرد تا اگر کم‌شماری هم داشته باشیم تمامی موارد دقیقاً ثبت شود.

اعتماد اظهار کرد: در اکثر نظام‌های مراقبتی کم‌شماری وجود دارد و هم‌اکنون ثبت سامانه سرطان با ۱۵ سال قدمت ۷ درصد کم‌شماری دارد.

وی گفت: بنابراین با توجه به کم‌شماری‌های موجود، نیازمند یک سال زمان هستیم تا موارد ثبت ‌شده از سکته‌های قلبی در پاییز، زمستان و بهار را با توجه به آلودگی هوا بررسی کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در رابطه با سامانه ثبت سرطان نیز گفت: هیچ نرم‌افزاری ثبت پوشش صد درصدی را ندارد چراکه ممکن است بیماری در منزل فوت ‌کند و یا بیماری‌اش تشخیص داده نشود بنابراین ثبت دقیق با مشکلاتی مواجه می گردد. با این وجود سامانه ثبت سرطان کشورمان در خاورمیانه بی رقیب است و در بهترین‌ نظام‌های ثبت حداقل ۵ درصد کم‌شماری وجود دارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.