ثروتیان پژوهنده‌ای وارسته و بی‌ادعا بود

عباس سجادی، شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به نظر من او یکی از زبدگان ادبی کشور بود که از جهت اخلاقی، انسانی به تمام معنا به شمار می‌رفت؛ چرا که به مکارم اخلاقی پایبند و مردی آزاده و آزاداندیش بود.

وی افزود: ثروتیان، نگاه بسیار عاطفی به شعر و ادبیات داشت و این عطوفت و مهربانی را در ترجمه شعرهای ترکی از جمله «حیدربابا»ی شهریار می‌توان مشاهده کرد.

سجادی خاطرنشان کرد: او پژوهشگری نکته‌بین بود که با نکات دقیق و کنایات بسیاری به خصوص در اشعار نظامی گنجوی آشنا بود و تسلط او در ترجمه حیدربابا، نکته‌سنجی و دقت نظر او را به مراتب بهتر مشخص می‌کند.

این شاعر اضافه کرد: پژوهشگری که بیش از ۳۰ سال عمر خود را صرف نظامی کرد و شرح دیوان حافظ را در ۴ جلد نگاشته، انسانی سختکوش و پیگیر است که نمونه او را در زمان خود کم‌تر می‌یابیم.

وی همچنین گفت: شرح راز منطق‌الطیر و شرح ساده مثنوی از جمله کارهای ماندگار زبان فارسی است که به همت زنده‌یاد ثروتیان انجام شد.

سجادی در پایان اظهار داشت: ثروتیان، انسان وارسته‌ای بود و بی‌ادعا و خلوت‌گزیده زیست می‌کرد. سال‌های سال در گوهردشت در زیرزمین خانه‌اش کار کرد و در همان خانه دنیا را بدرود گفت.

تصحیح و شرح آثار نظامی گنجه‌ای (۶ جلد) شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه، «غزلیات حافظ، تصحیح و مقدمه و تعلیقات»، «شرح دیوان حافظ»، «فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس‌الفنون» ، «تصحیح جاودان خرد»، «پیر طریقت گفت» (سخنان خواجه عبدالله انصاری)، «بیان در شعر فارسی»، «فن بیان در آفرینش خیال»، «روایات گهربار» (گزیده‌ای از تفسیر کشف‌الاسرار)، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «گنج رازها» (بازنویسی و تلخیص مخزن‌الاسرار اثر نظامی گنجه‌ای»، «مرغان صحرای عشق» (بازنویسی و تلخیص منطق‌الطیر عطّار نیشابوری)، «درخت طوبی» (بازنویسی و تلخیص شرح ۹۱ آیه قرآن کریم از کتاب کشف‌الاسرار و عدّه‌الابرار رشیدالدین میبدی)، «سلام بر حیدر بابا» (ترجمه حیدر بابا یه سلام، سروده استاد شهریار، «اندیشه و هنر در شعر نیما یوشیج»، «اندیشه‌های نظامی گنجه‌ای»، «سروده‌های بی‌گمان حافظ»، «صدای پای آب» (نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری)، «شرح و نقد غزلیات شمس تبریزی» و … تنها بخشی از آثار متعدد زنده‌یاد بهروز ثروتیان در حوزه شعر و ادب پارسی است.

ثروتیان، ظهر روز گذشته در منزلش در گوهردشت کرج به دلیل ایست قلبی در ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر این نویسنده و پژوهشگر ادبی، صبح فردا دوشنبه ۹ مرداد از مقابل منزل او واقع در گوهردشت کرج، بلوار رستاخیز، خیابان چهاردهم، فاز ۲، پلاک ۶۴ به طرف بهشت بی‌بی سکینه کرج انجام می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.