جامعه امروز با نوعی ناهنجاری پوشش روبروست

۷ م دیماه ،

جشنواره ملی مد و لباس فجر از نگاه کارشناسان:

فرشاد منظوفی نیا گفت: حقیقتا در جامعه امروز با نوعی ناهنجاری پوشش روبرو هستیم و شاید حرکت‌هایی مثل برگزاری جشنواره مد و لباس در راستای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی موثر واقع شود.

فرشاد منظوفی نیا دربارهٔ جشنواره ملی مد و لباس فجر که اسفند ماه امسال برگزار می گردد، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برگزاری این جشنواره‌ها یک حقیقت فرهنگی است و در صورتیکه با توجه به نیازهای روز جوانان انجام شود می تواند جلوی هجوم لجام گسیخته فرهنگهای بیگانه را بگیرد.

وی تاکید کرد: مهمترین نیاز این جشنواره‌ها این است که با شناخت کامل از روحیه نسل جوان و نیازهای آنها این طراحی‌ها انجام شود. جشنواره‎های مد و لباس حرکتی است که در کشورهای غربی سالهاست انجام می گردد و برندهای مختلفی شوهای بهاره و پاییزه و…اجرا می کنند منتها در کشور ما هنوزاین موضوع جا نیفتاده و تا زمانی که بخواهد به کارکرد درست خود برسد نیاز به طی یک مسیر طولانی دارد.

این طراح لباس‌های هنری افزود: این موضوع باید به نوعی در سبد فرهنگی مردم جا بگیرد که در هر فصلی شوهای لباس را ببینند و لباس های منتخب خود را انتخاب کنند. در این میان وظیفه تولیدکنندگان جدی تر است که با تولید این طرح‌ها این فرهنگ را رواج دهند. درنتیجه ترویج این نوع پوشش‌ها فقط از طریق ویترین فروشگاه‌های لباس ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی به فروشگاه‌ها می رویم با خیل لباس‌هایغربی مواجه می شویم که دائما در نظر مردم قرار می گیرند و بر اثر تکرار رواج پیدا می کنند. در نتیجه این فروشندگان و تولیدکنندگان لباس می باشند که می توانند نقش مهمتری در جایگزینی فرهنگ پوشش ایرانی داشته باشند.

منظوفی نیا تصریح کرد: در ایران هم چند برند معروف لباس داریم ولی باید دید که چند طراح لباس دارند که طرح‌هایشان کپی نیست. بسیاری از طرح‌های فعلی در بازار کپی شده از طرح‌های خارجی می باشند.

وی با اشاره به اینکه دراین جشنواره‌ها تولیدکنندگان باید از نزدیک با کار طراحان لباس آشنا شوند و آنها را جذب کنند، اظهار داشت: اکنون شرکتهای پارچه بافی و توربافی ما طراحان پارچه دارند ولی متاسفانه تولیدکنندگان ما از طراحان لباس استفاده نمی‌کنند.

این هنرمند دربارهٔ چشم انداز برگزاری این جشنواره‌ها در ارتقای فرهنگ پوششی مردم گفت: یقینا جشنواره های مد ولباس که چندی است برگزار می گردد به نتیجه مطلوبی در این حوزه دست می یابند اما در طول زمان و تا جایی که مردم اجازه انتخاب داشته باشند و به آنها چیزی تحمیل نشود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ پوشش تصریح کرد: صدا و سیما می‌تواند با فرهنگ‌سازی و استفاده از این لباس‌ها در سریال‌ها و فیلمها وحتی پوشش مجری های تلویزیونی این قضیه را برای مردم تکرار کند. چون یک فرهنگ در اثر تکرار جا می‌افتد. در این میان رسانه صدا و سیما چون در همه خانه‌ها در ارتباط نزدیک با مردم است بیشترین نقش را ایفا می‌کند.


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.