جامعه پذیرای هنر محیطی است

۲۶فروردین۱۳،

در گفت‌وگو با هنرآنلاین مطرح شد

با توجه به فعالیت‌های بسیار هنرمندان در این روزها در زمینه هنرهای محیطی و برگزاری اولین جشنواره هنر محیطی در تهران و استقبال مخاطبان، به نظر می‌رسد که جامعه پذیرای این شکل از اراده آثار هنری شده باشد.

در سال‌های اخیر با توجه فعالیت هنرمندانی چون احمد نادعلیان شاهد گسترش جشنواره‌ها و فعالیت هنرمندان هنرهای محیطی هستیم طوری که به نظر می‌رسد به نقل از بعضی از هنرمندان جامعه اکنون پذیرای این هنر در سطح شهر است.

فرشته علم‌شاه در این باره به خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که بنرها و پارچه نویسی‌ها تکراری شده و نه تنها هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد که تاثیری هم نمی‌گذارد. اما هنر محیطی می‌تواند سبب شعف مردم شود. به طور حتم جامعه از هنر محیطی استقبال می‌کند. چرا که هنر محیطی حس بسیار خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد. از طرفی هم زیبایی بصری ایجاد می‌کند و هم پیامش را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد. این هنر به سبب اینکه هنوز به خوبی در میان مردم جا نیفتاده است از تازگی خاصی برخوردار است و این موضوع سبب می‌شود که مخاطب اثر را در ذهن تحلیل کند.

علم شاه در ادامه افزود: اما اینکه یک اثر محیطی در کنار پیامی‌که انتقال می‌دهد سبب زیبایی شهر شود به هوشمندی هنرمند بستگی دارد. اینکه در شهر پریشانی ایجاد نکند و اثر محیطی بار اضافی بر دوش شهر نباشد به سبک کار هنرمند بستگی دارد. مانند نقاشی دیواری که ممکن است سبب زیبایی شهر شود و همه از آن لذت ببرند یا تنها به آلودگی‌های محیطی اضافه شده باشد.

فرزین هدایت زاده دیگر هنرمند هنرهای محیطی با اشاره به لزوم بررسی خطرات محیط زیست در پایتخت گفت: وقتی قرار است هنر محیطی در فضای شهر تهران استفاه شود در ابتدا باید به بررسی محیط زیست تهران و مسائلی که محیط زیست را به خطر می‌اندازد توجه کنیم. باید بدانیم تهران در چه زمینه‌هایی و به چه دلایلی آسیب می‌بیند و مورد حجمه عوامل تخریبی محیط زیست قرار می‌گیرد. از نظر مدنیت این ژانر هنری باید بتواند اهداف انسانی در هنر محیطی را بشناسد و جایش را در محیط شهری پیدا کند. از طرفی نکته مهم تر اینکه هنرمندانی باید در زمینه هنر محیطی فعالیت کنند که واقعا دغدغه‌های محیط زیست را دارند و با آثارشان به همه این اخطار را می‌دهند که محیط زیست در خطر است. همچنین باید این امکان را پیدا کنند که آثار هنری شان را در فضای شهری به نمایش بگذارند.

او در ادامه گفت: یکی از عوامل جدانشدنی اثر هنری زیبایی اش است. اینکه اثر هنری را خلق کنیم که در محیط شهری بتوان از آن استفاده کرد به تجربه و تخصص خاصی نیاز دارد. در این بین گاهی دیده می‌شود که آثاری در قالب اثر هنری خلق می‌شود که یا زیبا نیستند، یا ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمی‌کنند یا اساسا مشخصات هنر محیطی را ندارند در صورتی که یک اثر هنری باید اندازه‌های شهری متناسبی داشته باشد.

هدایت زاده همچنین تاکید کرد: در هنر محیطی باید از تجربیات هنرمندان با تجربه ای مانند نادعلیان بهره لازم را برد. هم هنرمندانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند و چه مسئولان شهری می‌توانند از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کنند.

اما طلیعه مجدآبادی هنرمندی که سال‌هاست در زمینه هنرهای محیطی فعالیت می‌کند با ابراز تاسف از اینکه هنر در میان اکثریت جامعه آن طور که باید شناخته شده نیست گفت: اکثر مردم با هنر بیگانه اند و تنها قشر خاصی اهل موزه و گالری گردی می باشند به همین سبب اگر این جشنواره‌ها در فضای عمومی‌بیشتر برگزار شود به طور حتم اشخاص بیشتری از جامعه جذب هنر و آثار هنری می‌شوند و لازمه این اتفاق جدی تر گرفته شدن جشنواره از سوی مسئولان است.

او در این باره افزود: وقتی این اتفاقات مدام تکرار شود طبیعی است که سواد بصری مردم ارتقا پیدا می‌کند.

حمید نورآبادی هم که پیش از این در زمینه طراحی صحنه تئاتر و گریم فعالیت کرده است و اکنون در زمینه هنرهای محیطی فعالیت می‌کند با اشاره به فعالیت خوب هنرمندان در این حوزه اظهار کرد: خوشبختانه هنرمندان در سال‌های اخیر فعالیت‌های موثری انجام داده اند با این حال هنوز این هنر در میان مردم آن طور که انتظار می‌رود جا نیفتاده است. سبب اصلی این ماجرا هم نبود جشنواره‌هاست. یکی از اقدامات بسیار خوب و موثر سازمان زیباسازی تهران برگزاری این جشنواره است. اگر این گونه جشنواره‌ها در سایر شهرها هم برگزار شود می‌توان امیدوار بود که به مرور زمان شاهد شناخته شدن بیشتر هنر محیطی در جامعه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت مسئولان از این هنر گفت: سال قبل به دعوت کره جنوبی در جشنواره هنر محیطی این کشور شرکت کردم. در این سفر متوجه جایگاه این هنر در کره شدم. در حالی که در کشورما هنوز یک کتاب در این زمینه منتشر نشده است در کره جنوبی ۵۰۰ نوع کتاب در زمینه هنر محیطی انتشار یافتن یافته است. در پایان همان جشنواره هم کتابی از آثار آن جشنواره منتشر و در اختیار هنرمندان قرار گرفت. نکته جالب تر اینکه وقتی این هنرمندان در جشنواره هنرهای محیطی ماسوله شرکت کردند به محض اینکه به کشورشان بازگشتند کتابی از جشنواره ماسوله تهیه و چند نسخه از آنرا برای هنرمندان ایرانی هم ارسال کردند.

گفتنی است تا اخر فروردین ماه پارک لاله میزبان آثار هنرمندان محیطی در اولین جشنواره هنر محیطی تهران می باشند. هر چند بعضی از آثار این جشنواره با توجه به اینکه آثار محیطی میرا می باشند و در معرض تخریب طبیعی قرار می‌گیرند در حال حاضر به نظر آسیب دیده می‌رسند اما آثار بسیاری نیز همچنان مانند یک چیدمان در محیط باقی مانده است.

انتهای پیام/۳۱/۳۴


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.