جانوری مرموز متعلق به ۵۰۰ میلیون سال قبل کشف شد

جانور مرموز اقیانوسی متعلق به ۵۰۰ میلیون سال قبل کشف شد.

جانوری مرموز متعلق به ۵۰۰ میلیون سال قبل کشف شد

به گزارش ممتاز نیوز، نیم میلیارد سال پیش اقیانوس‌های کره زمین پر از موجودات ریز بیگانه‌شکلی بودند که امروزه آنان را به عنوان حیوانات دریایی می‌شناسیم. اکنون محققان فسیل موجودی غیرمعمول را کشف کرده‌اند که می‌گویند در مقایسه با آبزیان زمان خود در ۵۰۰ میلیون سال پیش جانوری غول‌پیکر به حساب می‌آمده است.

فسیل کشف شده که «تیتانوکوریس» (Titanokorys) نام دارد، متعلق به گروهی از بندپایان اولیه به نام «پره‌دندان‌سانان» (Radiodonts) بوده که در دوره زمین‌شناسی کامبرین در ۵۴۱ میلیون سال پیش بر روی زمین ظاهر شده‌اند.

این بندپایان که طول آن‌ها به حدود نیم متر می‌رسیده است در مقایسه با سایر موجودات اقیانوسی آن زمان که اکثرا اندازه‌ای در حد یک بند انگشت داشتند، بسیار غول پیکر محسوب می‌شده‌اند.

ژان برنارد کارون، از موزه رویال انتاریو و سرپرست بخش دیرینه‌شناسی بی‌مهرگان، در این باره می‌گوید: «اندازه این حیوان واقعا شگفت‌آور است. این یکی از بزرگترین حیوانات دوران کامبرین است که تا به حال توانسته‌ایم پیدا کنیم.»

محققان می‌گویند این موجود دارای چشم‌ مرکب و باله‌هایی برای شنا بوده است. همچنین یک لاک دفاعی بزرگ مانند لاک‌پشت و خرچنگ روی بدن حیوان قرار داشته و پنجه‌های خاردار واقع شده در زیر شکم نیز به آن کمک می‌کرده تا طعمه را بگیرد.

دانشمندان می‌گویند بدن این جانوران طوری تکامل یافته که برای زندگی در بستر دریا سازگار باشد.

دکتر کارون می‌گوید: «این جانوران مرموز مطمئناً تأثیر زیادی بر اکوسیستم کف دریای کامبرین داشتند. اندام آنها در جلو شبیه چنگک‌های متراکم و متعدد است. ابزاری که به این جانوران امکان می‌داد بتوانند مثل گاوآهن کف دریا را شخم بزنند و مواد خوراکی را با خارهای کوچک به سمت دهان‌شان بیاورند.»

فسیل یافت شده از جانور دریایی ۵۰۰ میلیون ساله
فسیل یافت شده از جانور دریایی ۵۰۰ میلیون ساله

جو موسیوک، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق، می‌گوید: «سر این موجود نسبت به بدن آن بسیار بزرگ است به نحوی که انگار یک سر شناور در آب را شاهد هستیم. علت آن که چرا این دسته از موجودات با سرهای بزرگ تکامل یافته‌اند هنوز مشخص نیست.»

فسیل جدید در سنگ‌های مربوط به دوره زمین‌شناسی کامبرین در پارک ملی کوتنای واقع در کوه‌های راکی کانادا پیدا شده است. این منطقه به دلیل کشف فسیل‌های با قدمت بسیار زیاد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

موزه رویال انتاریو در کانادا قرار است فسیل کشف شده را در ماه دسامبر در یک گالری جدید به نمایش بگذارد.

پژوهش تازه درباره این جانور دریایی در نشریه علمی «Royal Society Open Science» منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.