جان کری: امکان کاهش تحریم‌های ایران درماه‌های آتی

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید واشنگتن تا ماه آینده …

 کری  در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه سی‌بی‌‌اس نیوز گفت که اگر ایران اقدامات سریعی برای همکاری با دیده‌بان بین المللی در زمینه برنامه انرژی هسته‌ای‌اش انجام دهد این تحریم‌ها می‌تواند کاهش یابد.

وزیر امور خارجه امریکا گفت که ایران برای نمونه باید سطح غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد.

وی افزود: «امریکا قصد ندارد تا زمانی که یک روند شفاف، قابل اثبات و پاسخگویانه آغاز نشود به شکلی که بتوانیم دقیقا بدانیم ایران قصد دارد با برنامه خود چه کند تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.»

اظهارات وی پس از دیدار روز پنجشنبه میان ایران و شش قدرت جهانی در نیویورک دربارهٔ برنامه انرژی هسته‌ای ایران بیان می‌شود.

کری این دیدار را سازنده خواند و در عین حال گفت باوجود سوال‌هایی که دربارهٔ برنامه انرژی هسته‌ای ایران وجود دارد «کارهای بسیاری هست که باید انجام شود.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز این مذاکرات را «بسیار سازنده» و «بسیار قابل توجه» دانست و تاکید کرد، تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم رفع شوند و در مرحله آخر مذاکرات همه تحریم‌ها، چه تحریم‌های یک‌جانبه و چه تحریم‌های چند جانبه، حل شده باشد.

وی افزود : «امیدواریم بتوانیم کار را پیش ببریم و این موضوع در یک چارچوب زمانی مشخص، حل شود.»

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاپس از این دیدار با تحسین کردن نگاه مثبت ظریف گفت: «این نشستی مهم، در فضایی خوب و با انرژی بود. ما مذاکراتی دربارهٔ چگونگی پیشبرد برنامه زمان بندی شده و این که در چه صورتی می‌توانیم به پیشرفت سریع دست پیدا کنیم، برگزار کردیم.»

اشتون عنوان کرد: «ما توافق کردیم تا در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو دیدار کنیم تا این دستور کار را پیش بگیریم، نتایج نشست امروز را اجرا کنیم و امیدوارانه در این روند گام برداریم.»

امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان‌شان مکررا ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی خود متهم می‌کنند و امریکا و اتحادیه اروپا با استفاده از این اتهام‌ها، تاکنون چندین دور تحریم‌های غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

ایران اساسا اتهام ها علیه برنامه صلح آمیز اتمی خود را رد کرده و تاکید کرده است که به عنوان یک عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و یک امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی، ایران مستحق توسعه فناوری اتمی به منظور اهداف صلح آمیز می‌باشد.

به علاوه، تاکنون بارها بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی دال بر این که برنامه انرژی هسته‌ای تهران به سوی دست یافتن به اهداف نظامی منحرف شده باشد، پیدا نکرده‌اند


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.