جایگاه کالای ایرانی در کشورهای همسایه

جام جم آنلاین: وقتی به نقطه صفر مرزی رسیدم و مقدمات سفر به عتبات عالیات برایم فراهم شد، نگاهم افتاد به صف طولانی کامیون‌ها و تریلی‌های ایرانی که برای تخلیه محموله خود در گمرک و نقطه مرزی عراق در انتظار به سر می‌بردند؛ صفی که به حدود دو کیلومتر می‌رسید.

از دور محموله بعضی کامیون‌ها و تریلی‌ها مشخص بود: از خودروهای پراید، سمند و پژو گرفته تا مصالح ساختمانی، از مواد غذایی لبنی مثل شیر، ماست، خامه، دوغ و نوشابه تا سبزیجات و صیفی‌جات مختلف، همین‌طور سازه‌های سوله و اقلامی از صنایع سنگین و …. وجود چنین صفی، همیشگی است و هر زائر ایرانی که رهسپار زیارت عتبات می‌شود شاهد این صحنه از صادرات خواهد بود. حضور ما در دیگر کشورهای همسایه هم به همین شکل مشهود است.

برایم جالب بود که در شهر مقدس کربلا وقتی خانمی برای خرید میوه و سبزیجات از مغازه‌داری پرسید این میوه کجایی است؟ در پاسخ شنید از شکل و شمایل و تمیزی آن متوجه نشدی که این محصول ایران است نه عراق!

ما برای تولید و صادرات از چنین توان و استعدادی برخوردار هستیم، اتومبیل‌های ساخت کشور ما در پایتخت و دیگر شهرهای بعضی از کشورهای همسایه در آمد و شد است و حضور ما را به نمایش می‌گذارد. ما با تولید خود در زمینه‌های مختلف اقتدار و توانمندی خود را یادآور می‌شویم.

این حضور و نمایش در قعر آب‌های خلیج فارس و در فضا به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است. مرزهای خاکی و آبی ما مرکز صادرات به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دوردست متقاضی محصولات ایرانی است. با این حال وجود بعضی گلوگاه‌ها برای قاچاق کالا و ورود آن به خاک میهن اسلامی جای تامل و بازنگری دارد.

سرازیر شدن کالاهای غیراستاندارد، کالاهایی که گاه اخلاق و سلامت جامعه را زیر سوال می‌برد، باید مورد توجه مسوولان ذی‌ربط باشد.

کالاهایی که وجود آن گاه فرهنگ تجمل‌گرایی، اسراف و تبذیر و گاه هم فرهنگ بی‌بندوباری غرب را رواج می‌دهد.

ما می‌توانیم در تولید کالاهای کیفی و تامین نیازهای داخلی و حتی صادرات آن گام‌های موثری در بازارهای جهانی داشته باشیم، به شرط آن که حامی خوبی برای همه تولیدکنندگان وجود داشته باشد و دولت خدمتگزار خود را ملزم به رعایت حقوق سرمایه‌گذاران در این عرصه بداند. ما می‌توانیم با تولید بهتر و باکیفیت‌تر، حضورمان را نه تنها در داخل کشور، بلکه در جای جای این دنیای خاکی حس‌کنیم.

محمد خامه‌یار – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.