جایزه جهانی پیامبر اعظم(ص) در عرصه علم و فناوری تصویب شد

به گزارش ایرنا، ‘مخبر دزفولی’ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح جلسه ۷۱۴ این شورا که سه شنبه شب به ریاست ‘علی لاریجانی’ برگزار شد، اظهار داشت: جایزه جهانی پیامبر اعظم(ص) مجموعه دانشمندان مسلمان را در بر خواهد گرفت و دارای شورای سیاستگذاری به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و عضویت تعدادی از دانشمندان داخلی و خارجی، برخی نهادهای مهم بین‌المللی موثر در عرصه‌های علم و فناوری، تعدادی از دانشگاه‌های مهم کشور مانند دانشگاه تهران و شریف و شخصیت‌های حقوقی مانند وزرا و مسئولین ذی‌ربط خواهد بود.

دزفولی افزود: این شورای سیاستگذاری به‌زودی تشکیل خواهد شد و جایزه جهانی پیامبر اعظم (ص) هر سال بر اساس اولویت‌هایی که تعیین خواهد شد به برجسته‌ترین دانشمندان علم و فناوری از کشورهای مختلف بر اساس داوری‌های انجام گرفته تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی، تلاش خواهد شد تا ارزش مادی این جایزه در زمره ارزشمندترین جایزه‌های بین‌المللی که به دانشمندان در رشته‌های مختلف تعلق می‌گیرد، باشد.

اعطای جایزه پیامبر اعظم(ص) در هفته وحدت

دزفولی با بیان اینکه جزئیات جایزه پیامبر اعظم(ص) پس از تدوین چارچوب‌های آن، توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و تشکیل شورای سیاستگذاری اعلام خواهد شد، گفت: زمان اعطای این جایزه، در هفته وحدت خواهد بود که می‌تواند نقش وحدت‌آفرین را در مجموعه نخبگان و دانشمندان جهان اسلام ایفا کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امیدواریم این تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند جای خود را در بین نخبگان و دانشمندان جهان اسلام باز کند و حرکت رو به جلویی که در عرصه علم و فناوری در ایران و به تبع آن در جهان اسلام شکل گرفته است در برجسته کردن نقش دانشمندان مسلمان در تمدن‌سازی نوین جهان و آینده بشریت موثر باشد.

وی تاکید کرد: تلاش بر این است که جایزه جهانی پیامبر اعظم(ص) امسال به برگزیدگان اعطا شود، ولی اگر مقدمات برگزاری و اهدای آن در سال جاری فراهم نشود از سال آینده به‌طور قطع شاهد اهدای این جایزه خواهیم بود.

دزفولی در مورد دیگر مصوبات جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ادامه تصویب موضوع مهندسی فرهنگی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و به‌ دلیل حساسیت خاصی که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش‌های موضوع مهندسی فرهنگی دارند، این مبحث با دقت مضاعف به جلو می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی هرچه زودتر به بخش‌های اولویت‌ های فرهنگی، تقسیم کار دستگاه‌های فرهنگی و اسناد مرتبط با پیشرفت فرهنگی کشور وارد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: اسناد مرتبط با پیشرفت فرهنگی کشور شامل عرصه‌های فرهنگ عمومی و مباحث مهم فرهنگی تبلیغی مانند سینما، تئاتر، کتاب، مطبوعات و بخش‌های مختلف مربوط به فرهنگ عمومی جامعه مانند تقویت مساجد است که در جلسات آتی این موضوع پی گرفته خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در چرخه علم و فناوری کشور گام‌های بزرگی برداشته شده است، تصریح کرد: اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و سندهای حساس مانند فناوری نانو، فناوری زیستی و علوم شناختی که برنامه‌های آینده کشور در عرصه علم و فناوری را مشخص می‌کند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و ما هر روز شاهد به بار نشستن حجم زیادی از تولیدات علمی کشور هستیم.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.