جایزه های خارجی ربط سیاسی به دشمنی با ایران ندارد!

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

دریافت جایزه فرانس موزیک در نوع خود کم نظیر بود و با توجه به سن شما، سن جوایز بین‌المللی موسیقی ایرانی را تا حد بسیاری پایین آورد. اما شبهه‌ای در این میان وجود دارد و آن این است که اهدای این جوایز از سوی کشورهای بیگانه براساس غرض‌ورزی اتفاق می افتد؛ به نظر شما این فرضیه تا چه حد درست است و البته نگاه دیگر ملل تنها شایستگی هنرمندان ایرانی‌ست یا خیر، گفت: به عنوان مثال کلمه «شوالیه» که شهرام ناظری از سوی دولت فرانسه ملغب به آن شد، در باور و در حافظه تاریخی مسلمانان بار معنایی مثبتی ندارد و به عبارت دیگر با اسلام ستیزی هم‌پیوند است. اما در باور اهداکنندگانش نشان قدردانی فرهنگی است که دولت فرانسه به اشخاصی که در مراودات فرهنگی با این کشور نقش داشتند؛ اهدا می‌شود.

معتمدی امسال موفق به دریافت جایزه فرانس موزیک شد که از سوی رادیو فرانسه هر سال به هنرمندی از یکی از کشورهای دنیا اعطا می گردد. در این میان بعضی شایعه ها در مورد غرض ورزی برای اعطای جایزه های بین المللی سبب شد تا این موضوع را از معتمدی جویا شویم.

وی در ادامه توضیح داد: نشان شوالیه در کشور فرانسه به فعالان فرهنگی در رشته‌های مختلف هنری هم چون نمایشگاه نقاشی، کنسرت موسیقی و غیره که هرگونه فعالیت دیگر فرهنگی داشته‌اند، فارغ از هر گونه گرایش سیاسی اهدا می‌شود. همان‌گونه که همه ما واقفیم؛ شهرام ناظری نه وابسته به گروه معاند است و نه دنباله‌رو گروه انحرافی خاصی است. ناظری انسان شریفی است و در راه آواز زحمت بسیاری کشیده است. در مورد خودم نیز باید بگویم من مسلمانم و در ایران همیشه بر مبنای قوانین رایج کشورم فعالیت کرده‌ام . علاوه بر آن‌که وابسته به هیچ گروه خاصی نیستم و هرگز انگیزه سیاسی برای هیچ کدام از فعالیت‌های خود نداشتهام.

این خواننده آواز کلاسیک ایرانی تاکید کرد: بنابراین سببی ندارد که جایزه‌ای با مقاصد سیاسی به شخصی چون شهرام ناظری و یا من اهدا شود. شاهد این مدعا جوایز قبلی است. سال‌های قبل هم که این جایزه به دیگر هنرمندان اهدا شده هنرمندانی را مورد تقدیر قرار داده که نه سابقه سیاسی داشتند و نه جزو گروه خاصی بودند. جایزه فرانس موزیک سال قبل به هنرمندی از کشور تاجیکستان با نام «عبدالولی عبدالرشید اف» تعلق گرفته است. او هم هرگز با سیاست و یا فعالیت‌های ضد فرهنگی ارتباطی نداشته است.

وی در ادامه افزود: جالب این‌جا است که ما در عرصه‌های مختلف در مسابقات و رخدادهای جهانی شرکت می‌کنیم و اگر موفق به کسب جایزه نشویم؛ آن را غرض‌ورزی می‌دانیم و ادعا می‌کنیم حقمان پایمال شده! و اگر هم برنده جایزه شویم تصور توطئه می‌کنیم.

معتمدی عنوان کرد: یک شاهد بارز بر این مدعا اشخاصی می باشند که به دریافت جوایز موفق شده‌اند. ما همیشه به اعتقادات مردم کشورمان احترام گذاشته‌ایم و هرگز از حدود قانونی تجاوز نکرده‌ایم، پس اگر جایزه سبب سیاسی داشت آن را به من نمی‌دادند! شاید ترجیح می‌دادند این جایزه را به کسی اهدا کنند که آثار سیاسی یا ضد اعتقادی از او انتشار یافته است.

این هنرمند با اشاره به اسکار سال قبل ایران هم گفت: گرچه پیش‌تر در خصوص اهدای جوایز بین‌المللی به فیلم‌های سینمایی ایران این شبهه وجود داشت؛ یا حداقل شواهدی برای صدق مدعای آن وجود داشت. در دهه‌های قبل بعضا” فیلم‌هایی برگزیده جشنواره‌های خارجی بود که ایران را کشوری محروم و فقیر نشان می‌داد و در واقع سیاه‌نمایی می‌کرد. در مورد عکاسی نیز این موضوع صدق می‌کرد، گرچه در واقع اطلاعات به گمانه‌زنی محدود می‌شود و حدثیات است؛ اما می‌توان حداقل این موضوع را حس کرد که فیلم‌های موفق جهانی در برهه‌ای از زمان فیلم‌هایی بودند که سیاه‌نمایی می‌کردند. اما در مورد موسیقی شاهدی برای این مدعا وجود ندارد پس بهتر است گمانه‌زنی‌ها را قدری در این باره تلطیف کنیم. گرچه بعضی از گروه‌ها و بعضی از کمپانی‌های خارجی چنین برنامه‌هایی در پس ظاهر خود دارند؛ اما همیشه این‌طور نیست. بهتر آن است که به زور این موضوعات را به هم ربط ندهیم.
محمد معتمدی در پایان سخنان خود دربار هاین شایعه ها به کمرنگ شدن ارزش هنری در ذهن بعضی از اشخاص و پر رنگ کردن اتفاقات سیاسی اشاره کرد و افزود: اما یک شکوه را وارد می‌دانم، بنده مادامی که در راستای فرهنگ موسیقی کشورم و اعتقادات خود و هموطنانم فعالیت می‌کنم کسی این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهد. اما به محض آنکه یک اتفاق هم چون اهدای جایزه وقوع می‌یابد؛ عده‌ای آغاز به شبهه ‌پردازی و گمانه‌زنی هایی می‌کنند که چندان خوشایند نیست.

منبع: هنر نیوز


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.