جایزه ۵۰ هزار پوندی برنده بوکر ۱۶ اکتبر اعطا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، گروه داوری بوکر دیشب از دبورا لوی، هیلاری مانتل، آلیسون مور، ویل سلف، تان توان انگ و جت تاییل به عنوان ۶ نویسنده ای که به بخش نهایی این رقابت راه یافتند، نام برد.

۶ کتابی که به فهرست نهایی راه یافتند شامل : «باغ مه شامگاهی» نوشته تان توان اینگ، «خانه شناور» نوشته دبورا لوی، «جسدها را بالا بیاورید» نوشته هیلاری مانتل، «فانوس دریایی» نوشته آلیسون مور، «چتر» نوشته ویل سلف و «نارکوپولیس» نوشته جت تاییل است.

سر پیتر استوتارد، سردبیر تایمز ادبی که ریاست گروه داروی امسال را برعهده دارد، بالا رفتن سن، خاطرات و فقدان‌های بشری را موضوع مشترک همه این کتاب‌ها دانست.

در بخش نهایی دو رمان که نخستین اثر نویسندگانشان یعنی جت تاهیل نویسنده هندی و آلیسون مور هستند جای دارد. این در حالی است که نام سه ناشر کوچک و مستقل به عنوان ناشران این آثار در فهرست امسال به چشم می‌خورد. علاوه بر این هیلاری مانتل که سال ۲۰۰۹ جایزه بوکر را برای رمان «تالار گرگ» دریافت کرد برای بخش دوم این سه گانه به فهرست امسال نیز راه یافته است. تان توان اینگ نویسنده مالزیایی نیز در سال ۲۰۰۷ برای رمان «هدیه باران»در فهرست اولیه بوکر جای داشت.

گروه داوری با بررسی ۱۴۵ کتاب، این آثار را در دو مرحله انتخاب کرده‌اند. در فهرست اولیه امسال ۱۲ کتاب جای داشتند.
برنده نهایی این جایزه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) در لندن معرفی می‌شود و ۵۰ هزار پوند به عنوان جایزه دریافت می‌کند. این در حالی است که هر یک از نامزدهای راه یافته به بخش نهایی نیز یک جایزه ۲۵۰۰ پوندی دریافت می‌کنند و نسخه ویژه دست ساز اثر خود را به عنوان یادگار به خانه می‌برند.

دریافت جایزه بوکر علاوه بر ارزش مادی خود جایزه، به معنی فروش فوق‌العاده اثر برنده نیز هست و جولیان بارنز برنده سال پیش بوکر برای رمان «حس یک پایان» موفق شد تا بیش از ۳۰۰ هزار نسخه چاپی از کتابش را تنها در بریتانیا به فروش برساند.

جایزه بوکر از سال ۱۹۶۹ کار خود را شروع کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.