جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت ساخته شد

۳۱فروردین۱۳،

23-22.jpg

جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت و حفظ محیط زیست ساخته شد.

احسان جعفرطیاری – یکی از مدیران شرکت سازنده – در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت توضیح داد: به سبب هوای شرجی و گرم و رطوبت بالای سواحل، نوع ساخت این جایگاه‌ها و متریال مورد استفاده برای آن متفاوت با جایگاه‌های معمولی است.

وی با اشاره به این که اپراتور جایگاه عرضه سوخت باید تمام مدت در جایگاه استقرار داشته باشد گفت: این در حالیست که در سواحل به سبب گرما و رطوبت بالای هوا حضور اپراتور با سختی همراه است. به همین سبب جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت به دو بخش تقسیم شده است که یک بخش آن اتاقک ویژه اپراتور است که تمام امکانات رفاهی از جمله تلویزیون، کولر و بلندگو برای ارتباط با شناورهای منتظر دریافت سوخت را دارد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در داخل اتاقک اپراتور مانیتوری وجود دارد که حجم محتویات مخزن را رصد می‌کند. علاوه بر این جایگاه ساحلی دارای کارت‌خوان اختصاصی است تا امکان استفاده از کارت سوخت صادر شده از سوی بعضی سازمان‌ها – به جز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران – برای شناور‌ها فراهم شود؛ در واقع این امکانات در مدیریت مصرف سوخت بسیار موثر است.

وی ظرفیت مخزن‌های سوخت جایگاه‌ ساحلی را حداقل ۴۵ هزار لیتر عنوان کرد و گفت: این جایگاه‌ها یک یا دو نازله می باشند و بدنه آنها برای جلوگیری از رطوبت وگرمای بالا تمام استیل است.

وی درمورد فضای مورد نیاز برای نصب جایگاه‌های سوخت ساحلی گفت: فضایی ۱۲ مترمربعی برای سکو و اتاقک جایگاه ساحلی و فضای ۲۵ مترمربعی برای یک مخزن ذخیره‌سازی و فضای اندکی هم برای لوله کشی نیاز است.

کاهش زمان سوخت‌گیری

جعفرطیاری با اعلام این که در چند نقطه از سواحل خلیج فارس جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت مورد نظر نصب شده است، گفت: با توجه به این‌که شناور‌های دیزلی باک‌های بزرگی دارند (بیش از پنج هزار لیتر)، سرعت سوخت گیری با نازل‌های معمولی بسیار پایین است و باید از نازل‌هایی که ۸۰۰ تا هزار لیتر سوخت را در دقیقه انتقال می‌دهد استفاده کرد تا زمان سوخت‌گیری به کمتر از ۷ تا ۱۰ دقیقه کاهش یابد.

وی با بیان این که سرعت سوخت‌گیری شناورها با ساخت این جایگاه‌های ساحلی افزایش خواهد یافت اظهار کرد: با توجه به این که در این جایگاه‌ها می‌توان حجم دریافت و فروش سوخت را مشخص کرد می‌توان از پرتی سوخت جلوگیری کرد.

جایگاهی ایمن و محافظ محیط زیست

وی با اشاره به این که در جایگاه‌های فعلی قسمتی از سوخت وارد دریا می‌شود وعلاوه بر آلودگی محیط زیست خطر آتش‌سوزی را هم به دنبال دارد گفت: جایگاه‌های ساحلی عرضه سوخت ضمن حفظ محیط زست، از نظر ایمنی هم شرایط مناسبی را دارد به طوری که هم مسائل اطفاء حریق در آن پیش‌بینی شده و هم دوربین مداربسته در آن نصب شده است.

به گفته او ‌هم‌اکنون سوخت‌گیری در سواحل کشور توسط بشکه‌های ۲۰ لیتری ناایمن و پلاستیکی صورت می‌گیرد که گاهی منجر به از آتش‌سوزی‌های چند میلیاردی در اسکله‌ها می‌شود.

قاچاق سوخت در سواحل کاهش می‌یابد

وی با تاکید بر این که جایگاه‌های سوخت ساحلی قاچاق سوخت را در این مناطق کاهش می‌دهد، توضیح داد: علاوه بر این که حجم فروش میترینگ خواهد شد این‌ جایگاه‌ها دارای کارت‌خوان‌هایی می باشند که مانع عرضه سوخت خارج از شبکه می‌شوند.

جعفرطیاری افزود: هم‌چنین در صورتی که شناوری خراب شده باشد و بیش از اندازه سوخت مصرف کنند این جایگاه با مقایسه مصرف آن نسبت به روز قبل خرابی را تشخیص می‌دهد.

وی با اظهار این که به جز هزینه‌های عمرانی، هزینه‌های ساخت، نصب و راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت ساحلی ‌نزدیک به ۲۰۰میلیون تومان می‌رسد خاطرنشان کرد: البته این قیمت شامل نصب تمام تجهیزات در جایگاه است. از سوی دیگر با وجود این‌که نرخ سوخت در مناطق ساحلی متفاوت است اما کمتر از ۲۴ ماه سرمایه بازگشت خواهد داشت.

به گفته او این جایگاه قابلیت نصب در مجتمع‌های مسکونی ، اداری و پارک‌ها را دارد و با توجه به این‌که محدودیت شرایط ساحل در این مکان‌ها وجود ندارد می‌توان تعداد نازل‌ها را افزایش داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.