جایگاه ایران درتعاملات بین‌المللی ازطریق جنبش عدم تعهد ارتقا می یابد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا،علی اکبر صالحی سه‌شنبه شب به وقت محلی در بدو ورود به مصر درفرودگاه شرم‌الشیخ در جمع خبرنگاران افزود: بابرگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در شهریورماه امسال در تهران، بیش از ۱۲۰ کشور جهان در آن شرکت می‌کنند که این خود از اهمیت بسزایی برخورداراست.

وی بایادآوری اینکه سندنهایی اجلاس سران ‘نم’همیشه با اجماع اعضا به تصویب می‌رسد، گفت: این مساله خود بر اهمیت چنین اجلاسی می‌افزاید چراکه تهران میزبان اعضای سازمانی می‌شود که بعد از سازمان ملل دومین گروه بزرگ بین‌المللی است.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد، اجتماع سران بیش از ۱۲۰ کشور در ایران همراه با به تصویب رساندن سند نهایی، جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی وتعاملات سیاسی را افزایش می‌دهد.

صالحی بااشاره به برگزاری اجلاس سران نم در اوایل شهریورماه امسال درتهران، اعلام کرد که وزارت امور خارجه در حال ارسال دعوت‌نامه‌های این اجلاس است.

وی همچنین بایادآوری اینکه نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد برای آماده‌سازی نشست سران جنبش در تهران است، افزود:درحال حاضر پیش نویس سند نهایی آماده شده و نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ بند در آن گنجانده شده است.

وزیر امورخارجه ایران ادامه داد:در اجلاس دو روزه شرم‌الشیخ ضمن مرور بندهای این پیش‌نویس، نظرات خود را در آن لحاظ خواهیم کرد تا آن برای اجلاس سران درتهران آماده کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد، کارشناسان ارشد کشورهای عضو جنبش در دو روز پیش از برگزاری اجلاس وزیران امور خارجه ‘نم’ در شرم‌الشیخ جلساتی را برگزار کردند که در صورت باقیماندن مباحثی آنها نتوانستند به نتیجه برسند، طی روزهای چهارشنبه وپنجشنبه آنها را بررسی و بااجماع اعضا به تصویب خواهیم رساند.

وی میزبانی تهران از سران جنبش عدم تعهد در شهریورماه امسال را بزرگترین اجلاس در جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب دانست و گفت: ۱۲۰ کشور در کنار ۱۸ عضو ناظر و ۱۰ سازمان بین‌المللی در اجلاس سران در تهران حضور می‌یابند.

صالحی به نقش و اهداف جنبش عدم تعهد اشاره کردو گفت: عدم دخالت در امور سایر کشورها، تغییرات در سازمان ملل و جلوگیری از حمله‌های پیش‌دستانه که برخی کشورها آن را در پیش گرفته‌اند، از جمله مواردی است جنبش عدم تعهد به جَد با آن مخالفت می‌کند.

سیام*۲۰۲۳*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.