جایگاه چشمه آب زمزم +عکس

در روایات اهل بیت(ع)، نوشیدن از آب زمزم سفارش شده و همه مسلمانان به متبرک بودن آن باور دارند. امام علی(ع) فرمود: آب زمزم، بهترین آب روی زمین است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، چاه زمزم، از آثار مهم مسجدالحرام است که با نام‌های چاه اسماعیل، حَفیره عبدالمطّلب، شفاء سُقْم، عافیه، مَیْمونه، طُعْم، بَرکه، بَرّه و… شناخته می‌شود.

این چاه در قسمت شرقی مسجدالحرام قرار دارد و همانند دیگر مشاهد حج، از آثار ابراهیم، اسماعیل و هاجر است.

در روایات اسلامی آمده است: پس از آنکه ابراهیم(علیه السلام)، همسر و فرزندش را ترک کرد، تشنگی بر آنها چیره شد و خداوند به وسیله جبرئیل، چاه زمزم را برای حفظ جان اسماعیل(علیه السلام) و هاجر پدید آورد. بدین صورت، چاه زمزم آیتی از آیات الهی است.

این چاه در آغاز، منبع تأمین آب مکه بود و پس از آن چاه های دیگری در مکه و اطراف آن ایجاد شد. عرب ها برای این چاه تقدس بسیار قائل بودند و حتی می‌گویند که ساسان بن بابکان جدّ سلسله ساسانی نیز از این چاه آب نوشیده است! این را نشانی از آن دانسته اند که ایرانیان هم برای زمزم حرمتی قائل بوده اند.

وجود این چاه و اهمیت آن برای مردم مکه سبب شده بود تا در قریش منصب سقایت به وجود آید. این منصب در اوان ظهور اسلام، در دست عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود. گفته شده که در جاهلیت مدت زمانی این چاه پر شده بود و عبدالمطّلب آن را از نو گشود. از آن زمان تا به امروز این چاه مورد استفاده قرار می گیرد، گرچه آب آن، کم و زیاد می شود.

در روایات اهل بیت(ع)، نوشیدن از آب زمزم سفارش شده و همه مسلمانان به متبرک بودن آن باور دارند. امام علی(علیه السلام) فرمود: آب زمزم، بهترین آب روی زمین است. روایات موجود نشان می دهد که پیامبر(ص) و امامان(ع) به طور معمول بعد از طواف، از آب زمزم استفاده می‌کردند.

اکنون برخی از شرکت های عمرانی یا خدماتی در کشور سعودی، ظرف‌هایی از آب زمزم را به عنوان هدیه در اختیار حجاج قرار می دهند و برخی از زائران کشورها نیز فقط آب زمزم به عنوان سوغاتی با خود می برند.

در حال حاضر، در نزدیکی جایگاه قدیمی چاه زمزم محل نوشیدن این آب برای زائران فراهم است.


آخرین اخبار

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ناديا نتاج:

    بسیار جالب بود البته من چند ماه پیش به این سفر معنوی رفتم خیلی دلم میخواست چشمه زمزم رو از نزدیک ببینم متاسفانه این امکان نداشت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.